جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/02/27 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5835

 مهمترين فوايد روزه داري براي بدن انسان 

 
فوايد روزه براي بدن انسان داراي ابعاد وسيعي است که در اين خبر به بهترين فوايد روزه داري در ماه رمضان پرداخته ايم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ يکي از واجبات و ستون دين اسلام روزه گرفتن است.مردم 11 ماه به خوردن و آشاميدن مي پردازند و از نعمت هاي الهي بهره مند مي شوند.

فوايد روزه داري در ماه رمضان براي دستگاه گوارش بدن چيست؟

پزشکان معتقدند که روزه داري در يک ماه سيستم بدن را بازسازي مي کند. سلول هايي که درون دستگاه گوارش هستند از ريزش بالايي برخوردارند، چون به مدت يک ماه سيستم گوارشي بدن کم تر فعاليت دارد ، در حال استراحت است و امکان تجديد اين سلول ها وجود دارد، هم چنين ميزان متابوليسم افزايش يافته و سوخت و ساز بدن را تحت تاثير قرار مي دهد، در نتيجه ميزان فعاليت هاي متابوليسمي به حد نرمال مي رسد. بنابراين دستگاه گوارش بعد از ماه رمضان بهتر به فعاليت خود ادامه مي دهد.

تاثير روزه داري در سلامت مغز تا چه حد است؟

هنگامي که فرد سالمي بيش از حد غذا مصرف مي کند، نوعي اختلالات در مغز ايجاد مي شود. با روزه داري، در مغز بعضي تغييرات شيميايي رخ مي دهد که به سلامت مغز تاثير مي گذارد. پروتئين هايي که به هنگام ورزش کردن در مغز توليد مي شود پروتئين هاي نوروتروفيک است، که آن ها با روزه داري در ماه رمضان نيز در مغز توليد مي شود و مدار هاي عصبي فعال مي شود. رشد و فعال شدن آن ها به تشکيل سيناپس هاي مغز کمک مي کند. هم چنين باعث توليد کتون ها که يک منبع انرژي براي عصب است مي شود و در توانايي ارتباط با ديگران و صبر و حوصله تاثير مثبت مي گذارد و از ابتلا شدن به بيماري هاي آلزايمر و پارکينسون جلوگيري مي کند.

روزه گرفتن در رمضان چگونه به کاهش وزن کمک مي کند؟

برخي افراد چاقي که مي خواهند در ماه رمضان لاغر تر شوند، به جاي اين که به وزن ايده آل خود برسند، برعکس چاق تر مي شوند. دليل آن هم مي تواند پرخوري هاي بعد از افطار و سحري و کم تحرکي باشد. بنابراين در اين موارد بايد نکاتي را رعايت کرد. نبايد وعده ي سحري را حذف کرد چون با حذف اين وعده، ميزان قند خون افت کرده و فرد در طول روز تمايل به پر خوري و يا خوردن غذا هاي پرکالري پيدا مي کند. خوردن غذا هاي پرچرب در سحري توصيه نمي شود. بايد با آب ولرم افطار کرد. فاصله بين افطار تا شام زياد نباشد. به شرطي که شام سبک باشد.

سلامت قلب با روزه داري در ماه رمضان

روزه گرفتن در رمضان علاوه بر فوايد ديگر، مهم ترين فايده اي که دارد بهبود سيستم قلب است. روزه داري سکته قلبي را کاهش مي دهد. به اين صورت که، ميزان هموسيستئين که دليل اصلي سکته قلبي است، کاهش مي يابد. از طرف ديگر، روزه داري نارسايي قلبي را بهبود مي بخشد، روزه داري با کاهش فشار خون و بهبود تپش قلب بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد.

روزه داري در ماه رمضان به سم زدايي بدن کمک مي کند؟

چربي هاي مواد غذايي مصرف شده و جذب شده توسط بدن در طي چندين ماه، در روزه داري ماه رمضان پاکسازي مي شوند.به خصوص غذا هايي که داراي مواد افزودني هستند و به مرور زمان تبديل به سم مي شوند. وقتي فرد روزه دار است بدن او براي هضم غذا انرژي صرف نمي کند، به جاي آن انرژي خود را براي سوزاندن آن اضافات صرف مي کند و با باز سازي بدن، سلول هاي جديد تري توليد مي کند.

روزه گرفتن در ماه مهماني خدا چه تاثيراتي در پوست دارد؟

روزه داري در ماه رمضان براي پوست هم تاثيرات مثبت و هم منفي به جاي مي گذارد. چون در طي اين ماه ، بدن اقدام به پاکسازي مي کند، در طي روز هاي اول ماه رمضان اين پاکسازي به شکل جوش در صورت ظاهر مي شود. اما بعد از اينکه بدن، خود را با شرايط جديد مطابقت داد اين جوش ها پاکسازي مي شوند. به شرطي که در زمان افطار تا سحري به اندازه کافي آب مصرف کنيد، زيرا آب به دفع اين سمومي که به شکل جوش ظاهر شده اند کمک مي کند. هم چنين افرادي که داراي بيماري هاي پوستي همانند کهير هستند، روزه داري به درمان سريع تر آن ها کمک مي کند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي