جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/04/21 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5877

 ميز خبر 

 در راستاي اجراي سياست‌هاي کيفي‎سازي آموزش؛

بيش از 50 موسسه آموزش عالي درخواست «تعطيلي» دادند

مديرکل شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم از درخواست بيش از 50 موسسه آموزش عالي براي تعطيل شدن خبر داد و گفت: در راستاي اجراي سياست‌هاي کيفي‎سازي آموزش از ابتداي سال جاري با وجود درخواست‌هاي ارسالي هيچ مجوزي براي راه‌اندازي مرکز جديد آموزشي عالي نداشتيم.

دکتر ابوالقاسم دولتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ضمن اعلام اين مطلب به برنامه‌هاي وزارت علوم براي تجميع واحدهاي دانشگاهي غيرکاربردي اشاره کرد و افزود: شوراي گسترش واحدهاي علمي کاربردي که زير نظر وزارت علوم فعاليت مي‌کند، تصميماتي درخصوص ساماندهي مراکز و واحدهاي اين دانشگاه انجام مي‌دهد براين اساس حداقل بيش از 300 واحد علمي کاربردي مربوط به دستگاه‌هاي اجرايي در حال حاضر تعطيل شدن هستند و پذيرش دانشجو در بيش از 600 واحد نيز بر اساس درخواست و نياز بازار صورت مي‌گيرد و واحدهايي نيز که متقاضي نداشته باشند، جمع‎آوري مي‌شوند.

وي در ادامه از تقاضاي حدود 50 موسسه آموزش عالي دولتي براي تعطيلي خبر داد و تصريح کرد: در حال حاضر که سياست کيفيت، مهارت‌افزايي و آمايش آموزش عالي در تمامي زير گروه‌هاي آموزش عالي اعم از دانشگاه‌هاي علمي کاربردي، فني و حرفه‌اي، پيام نور و همچنين موسسات غيرانتفاعي مطرح است، واحدها و رشته‌هايي که متقاضي نداشته باشند و ثابت شود طي چند سال نتوانسته‌اند در حد کفايت دانشجو جذب کنند، تعطيل خواهند شد.

زيرا ما در نظام‌هاي آموزشي مذکور موسساتي را داريم که در اثر عدم تقاضا از سوي دانشجويان و داوطلبان، متقاضي تعطيل شده و يا خواستار توقف فعاليت‌هاي آموزشي هستند که اين موضوع در کميسيون ماده 2 آموزش عالي بررسي مي‌شود و در نهايت تصميم کميسيون در اين زمينه ابلاغ خواهد شد.

مديرکل شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم با تاکيد بر اينکه راه‌اندازي رشته‌هاي تحصيلي براساس درخواست موسسات آموزش عالي صورت مي‌گيرد، گفت: اين درخواست در کميسيون آموزش عالي شوراي گسترش و در نهايت شوراي گسترش و برنامه ريزي مطرح مي‌شود در صورت تصويب، آن رشته اجرايي مي‌شود.

دکتر دولتي از اجراي جدي برنامه آمايش آموزش عالي در وزارت علوم خبر داد و افزود: در سياست‌گذاري‌ها و اعمال برنامه‌هاي جديد که مهم‌ترين اصول آن کيفي‎سازي دانشگاه‌ها است يک موضوع اين است که به شدت از توسعه کمي مراکز آموزش عالي بپرهيزيم و آنچه که در حال حاضر مطرح است به سمت توسعه کيفي هدايت کنيم. متاسفانه‌آمارهاي وزارت علوم بيانگر اين موضوع است که وضعيت آموزش عالي از لحاظ کيفيت مناسب نيست.

مديرکل شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم علوم خاطرنشان کرد: طي سال‌هاي اخير بسيار محدود مواردي بود که وزارت علوم با مجوز راه‌اندازي يک مرکز آموزش عالي موافقت کرده باشد. اما از ابتداي سال جاري با وجود درخواست‌هاي ارسالي هيچ مجوزي براي راه‌اندازي مرکز جديد آموزشي عالي صادر نشده است.

در کميسيون علمي شوراي انقلاب فرهنگي تاکيد شد؛

ايجاد انگيزه براي تحصيل در رشته‌هاي علوم پايه

در کميسيون علمي و فناوري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر "ايجاد انگيزه براي تحصيل در رشته‌هاي علوم پايه" و "راه‌اندازي نظام نظارت و ارزيابي سيستم آموزشي و پژوهشي کشور" تاکيد شد.

به گزارش ايسنا، در دويست و شصت‌ونهمين جلسه کميسيون علمي و فناوري که به بحث و بررسي پيرامون بيانات مقام معظم رهبري «مدظله العالي» در ديدار با اساتيد دانشگاه‌ها در ماه مبارک رمضان اختصاص داشت؛ اهم محورهاي اين سخنان جهت ارائه به ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور دسته بندي و احصاء شد.

در همين زمينه اعضاي کميسيون به بيان نظرات و پيشنهادهاي خود پرداختند که اهم آن شامل تقويت نظام شايسته سالاري و استفاده از تجربيات در تصميم‌گيري‌ها، راه‌اندازي کارگاه‌هاي آموزشي آشنايي با نقشه جامع علمي کشور در سطح دانشگاه‌هاي کشور، تبيين مفهوم قوه عاقله در نظام علمي و دانشگاهي کشور، ايجاد زمينه براي طرح و بسط نظريات آينده‌نگرانه در حوزه علم و فناوري کشور، توسعه نگاه نتيجه‌محور در عرصه علم و فناوري کشور، تقويت روحيه مطالبه‌گر و انقلابي در جامعه دانشگاهي کشور، توسعه و تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت، توجه به مسائل فرهنگي و تربيتي، تقويت نظام هدايت تحصيلي به منظور جلوگيري از تراکم تقاضا در برخي رشته‌ها، ايجاد انگيزه براي تحصيل در رشته‌هاي علوم پايه، تقويت و تحکيم مباني علوم انساني بومي و اسلامي، تکريم اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌‎ها، بازنگري در آئين‌نامه جذب و ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها، طراحي نظام جامع پژوهش در کشور، راه‌اندازي نظام نظارت و ارزيابي سيستم آموزشي و پژوهشي کشور و ماموريت‌گرا شدن دانشگاه‌ها در چارچوب نقشه آمايش آموزش عالي است.

برگزاري مرحله نهايي المپياد دانشجويان علوم پزشکي در مرداد ماه

مرحله دوم المپياد علمي دانشجويان علوم پزشکي 13 تا 18 مرداد ماه در تهران برگزار مي‌شود و گروه‌هاي راه يافته به مرحله دوم تا 22 تيرماه فرصت دارند، پروژه‌هاي خود را به دبيرخانه المپياد ارسال کنند.

آخرين مهلت ارسال پروژه‌ها به دبيرخانه

اين مرحله از المپياد شامل آزمون‌هاي انفرادي و گروهي است که در مرحله نهايي برگزار خواهد شد و طبق اعلام معاونت آموزشي وزارت بهداشت، آخرين مهلت ارسال پروژه‌ها به دبيرخانه المپياد ساعت 24 روز جمعه 22 تيرماه تعيين شده است. بديهي است که دانشجوي سرگروه بايد با هماهنگي سرپرست کلان منطقه خود در همين يکي دو روز باقيمانده پروژه گروهي را در سايت المپياد به آدرس http://medolympiad.behdasht.gov.ir/ بارگذاري کند تا سرپرست کلان منطقه بتواند حداکثر تا روز جمعه پروژه‌ها را بررسي و پس از تائيد به دبيرخانه المپياد ارسال کند.

سايت راس ساعت مقرر بسته مي‌شود و ديگر امکان ارسال پروژه وجود نخواهد داشت.گفتني است مرحله اول المپياد، آزمون غربالگري بود که 31 فروردين ماه برگزار شد و حيطه‌هاي استدلال باليني با موضوع ماژور پزشکي عمومي (داخلي، اطفال، زنان، جراحي)، حيطه تفکر علمي در علوم پايه با موضوع سلول درماني، حيطه مديريت نظام سلامت با موضوع مديريت هزينه‌هاي نظام سلامت، حيطه فلسفه پزشکي با موضوع چيستي پزشکي و حيطه کارآفريني در بستر هزاره سوم با موضوع نوآوري تا کارآفريني به مسابقه گذاشته شد.

به گزارش مفدا، از هر حيطه 90 نفر برگزيده به مرحله بعد راه يافتند و دانشگاه تهران در مجموع پنج حيطه با 37 نفر برگزيده، در صدر دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور از نظر تعداد برگزيده، قرار گرفت.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي