جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/06/04 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5914

  بهترين مکمل‌هاي غذايي براي سالمندان 

 کم خوني يا آنمي مشکلي جدي براي سالمندان است و مصرف ناکافي فولات که به نام هاي ويتامين B9 و اسيد فوليک نيز شناخته مي شود مي تواند منجر به کم خوني شود.

مکمل هاي غذايي روشي ساده براي سالمندان به منظور دريافت مواد مغذي ضروري مورد نياز بدن هستند که از وعده هاي غذايي روزانه دريافت نمي شوند.

به گزارش عصر ايران به نقل از "ايزي هلث اپشنز"، برخي مکمل ها به ويژه براي مراقبت از حافظه، استحکام و قدرت استخواني و عضلاني، عملکرد اندام هاي داخلي و ... ضروري هستند. در ادامه با برخي از مهم‌ترين مکمل هاي غذايي براي سالمندان بيشتر آشنا مي شويم.

فولات - کم خوني يا آنمي مشکلي جدي براي سالمندان است و مصرف ناکافي فولات که به نام هاي ويتامين B9 و اسيد فوليک نيز شناخته مي شود مي تواند منجر به کم خوني شود. فولات در ميوه ها و سبزي ها و همچنين بسياري غلات صبحانه غني شده يافت مي شود. فولات يکي از اعضاي خانواده ويتامين B است و براي رشد سلولي سالم ضروري محسوب مي شود. اگر به ميزان کافي ميوه و سبزي مصرف نمي کنيد، استفاده از مکمل هاي فولات را بر اساس دوز روزانه توصيه شده مد نظر قرار دهيد.

ويتامين D - ويتامين D فوايد بسياري براي سالمندان دارد. اين ماده مغذي از پوکي استخوان پيشگيري کرده و به استخوان ها در جذب کلسيم بيشتر و حفظ تراکم سالم خود کمک مي کند. ويتامين D در پيشگيري از برخي شرايط مزمن که سالمندان مستعد ابتلا به آنها هستند، مانند آرتريت، ديابت، و حتي بيماري ام‌اس و سرطان نيز نقش دارد. بدن اين ويتامين از طريق قرار گرفتن در معرض نور خورشيد توليد مي کند، اما بسياري از سالمندان ممکن است توانايي حضور کافي در فضاي آزاد را نداشته باشند تا سطوح لازم از ويتامين D را دريافت کنند. غذاهايي که اين ويتامين در آنها موجود است نيز چندان زياد نيستند، از اين رو مصرف مکمل ها مي تواند روشي خوب براي تامين اين ماده مغذي باشد.

کلسيم - اگر از رژيم غذايي خود کلسيم کافي دريافت نکنيد، ويتامين D نيز به تنهايي کارايي لازم را ندارد. کلسيم در بسياري از محصولات لبني و همچنين سبزي هايي مانند بروکلي و کيل وجود دارد. با افزايش سن، استخوان ها شکننده‌تر مي شوند، از اين رو به کلسيم بيشتري براي حفظ قدرت و استحکام استخوان ها نياز خواهيد داشت. مصرف مکمل کلسيم مي تواند از دريافت اين ماده مغذي به ميزان کافي اطمينان حاصل کند.

ويتامين B12 - ويتامين B12 يک ماده مغذي به واقع ضروري براي عملکردهاي مختلف داخلي بدن انسان است، اما دريافت آن به ميزان کافي از رژيم غذايي ممکن است دشوار باشد. با افزايش سن، پردازش و جذب ويتامين B12 به طور طبيعي از غذا دشوارتر مي شود. بر همين اساس، مصرف مکمل مي تواند روشي خوب براي تامين نياز بدن به اين ماده مغذي باشد. ويتامين B12 به توليد گلبول هاي قرمز خون و DNA سالم، و همچنين عملکرد عصبي کمک مي کند. گوشت و محصولات لبني از منابع خوب براي اين ويتامين هستند.

منيزيم - منيزيم يکي ديگر از مواد معدني کليدي است که با افزايش سن پردازش و جذب آن در بدن انسان دشوار مي شود. منيزيم در طيف گسترده اي از غذاهاي فرآوري نشده، مانند ميوه ها، سبزي ها و غلات کامل يافت مي شود، اما جذب کارآمد آن براي افراد مسن دشوارتر است. از آنجايي که سالمندان به طور معمول داروهاي مختلفي مصرف مي کنند، اين شرايط نيز مي تواند اثر منفي بر توانايي بدن در پردازش منيزيم داشته باشد. منيزيم نقش مهمي در عملکردها و سيستم هاي مختلف بدن مانند سيستم ايمني و سيستم قلبي عروقي ايفا مي کند. بسياري از مولتي ويتامين ها حاوي منيزيم هستند و به راحتي مي توانيد آن را دريافت کنيد.

ويتامين B6 - ويتامين B6 يکي ديگر از اعضاي خانواده ويتامين B است که افراد مسن بايد توجه ويژه اي به آن داشته باشند. همانند ويتامين B12، ويتامين B6 براي توليد گلبول هاي قرمز خون اهميت دارد و بسياري از سالمندان به ميزان کافي اين ماده مغذي را از رژيم غذايي خود دريافت نمي کنند. اين ويتامين از اعصاب در برابر آسيب نيز محافظت مي کند که دليل ديگري براي دريافت کافي آن با افزايش سن محسوب مي شود.

پتاسيم - پتاسيم از مهم‌ترين مواد معدني است که بايد از غذاهاي مصرفي خود دريافت کنيد، اما بسياري از سالمندان به ميزان کافي از آن مصرف نمي کنند. موز يکي از منابع شناخته شده براي پتاسيم است، اما ميوه ها و سبزي هاي ديگري نيز وجود دارند که حاوي اين ماده معدني هستند. پتاسيم در عملکردهاي مختلف بدن نقش دارد. اين ماده معدني
سلول ها را هيدارته نگه مي دارد و از عملکرد درست آنها اطمينان حاصل مي کند که از خستگي عضلاني پيشگيري مي کند. همچنين، پتاسيم مي تواند سطوح فشار خون و خطر تشکيل سنگ هاي کليه را کاهش دهد که هر دو مورد از خطراتي مهم براي سالمندان محسوب مي شوند. همانند هر مکمل ديگري، پيش از استفاده از مکمل پتاسيم بايد با پزشک خود مشورت کنيد تا از دوز کافي مصرف آگاهي داشته باشيد زيرا مصرف بيش از حد آن مي تواند خطرناک باشد.

پروبيوتيک ها - پروبيوتيک ها نوعي مهم از باکتري هاي مفيد هستند که در دستگاه گوارش انسان زندگي مي کنند و به فعاليت هاي گوارشي و اجابت مزاج سالم و راحت کمک
مي کنند. پروبيوتيک ها در ماست و ديگر محصولات لبني يافت مي شوند. افراد بسياري اين باکتري هاي مفيد را به ميزان کافي از رژيم غذايي خود دريافت نمي کنند، به ويژه آنهايي که از مصرف لنبيات پرهيز مي کنند. مکمل ها روشي ساده براي تامين اين باکتري هاي مفيد بدون مصرف لبنيات هستند.

فيبر - فيبر براي دستگاه گوارش انسان از اهميت ويژه اي برخوردار است. بدون فيبر، پردازش کارآمد غذا براي بدن دشوار مي شود و مي تواند به مشکلات معده بلند مدت منجر شود. مواد غذايي بسياري مانند غلات کامل، ميوه ها، سبزي ها و لوبياها حاوي فيبر هستند. مصرف ناکافي فيبر به ويژه براي سالمندان مشکل آفرين است. مصرف مکمل فيبر روشي ساده براي حصول اطمينان از عملکرد روان و منظم دستگاه گوارش است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي