جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/07/19 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5951

 خبر 

 يک اديولوژيست مطرح کرد؛

دلايل ابتلا به تنبلي گوش

يک اديولوژيست، نسبت به عوارض شيوع اختلال «بدشنوايي» هشدار داد و گفت: بد شنوايي يک اختلال پنهان به شمار مي‌رود و تشخيص به موقع آن بسيار حائز اهميت است.

به گزارش فارس، سعيد ملايري، اديولوژيست در خصوص بدشنوايي، اظهار داشت: زمينه درمان و توانبخشي بدشنوايي گسترش پيدا کرده و امروزه نياز جدي جامعه است و بايد براي مخاطبي که نياز جدي دارد، اطلاع رساني کنيم.

وي افزود: شيوع اين اختلال به مراتب از اختلال کم شنوايي بيشتر است و بايد بيشتر مورد توجه و اهميت قرار گيرد زيرا بدشنوايي يک اختلال پنهان است.ملايري ادامه داد: تعريف ساده بدشنوايي به نقص عملکرد دستگاه شنوايي گفته مي شود که فرد در شنيدن صدا دچار مشکل نيست بلکه در گوش دادن به صداها دچار مشکل است پس مي توان گفت که کم شنوايي ضعف شنيدن و بدشنوايي ضعف گوش دادن است.

اين اديولوژيست، تاکيد کرد: بدشنوايي يک اختلال عملکردي است نه ساختاري، به همين دليل اين اختلال به راحتي تشخيص داده نمي شود، بطوريکه برآورد مي شود 20 درصد بچه هاي مدرسه رو به نوعي دچار اختلال عملکردي دستگاه شنوايي هستند.

علائم شايع در بدشنوايي

ملايري در ارتباط با علائم شايع در بدشنوايي گفت: شايع ترين علائم اين اختلال، حساسيت بيش از حد به صدا يا پرشنوايي است.

وي در همين زمينه افزود: کودکاني که دچار اين اختلال هستند با مشکلاتي همچون خستگي در کلاس درس، خطاهاي زياد ديکته اي، ضعف در حل مسائل رياضي، فراموش کردن صحبت هاي معلم در کلاس درس، تماشا کردن تلويزيون با صداي بلند مواجه اند.

اين اديولوژيست در ارتباط با علت ايجاد اختلال بدشنوايي گفت: اختلال بدشنوايي نام ديگري به نام تنبلي گوش (آمبليودي) دارد. بدشنوايي علل ژنتيکي و اکتسابي دارد و يکي از مهم ترين علت اکتسابي آن، ابتلا به عفونت هاي مکرر گوش مياني در نوزادان و خردسالان است.

ملايري افزود: طبق آمارهاي جهاني تا سن 3 سالگي بيش از 95 درصد کودکان حداقل يک بار دچار عفونت گوش مياني مي شوند.

اين اديولوژيست اظهار داشت: عفونت هاي گوش مياني باعث مي شود ضعف عملکرد دستگاه شنوايي يا تنبلي گوش اتفاق بيفتد و اين عارضه بيشتر خودش را در زمان مدرسه رفتن کودک نشان مي دهد.

وي ادامه داد: متاسفانه تشخيص اين اختلال دشوار است چون آثار عفونت ها در طولاني مدت باعث تخريب زياد مي شود و وقتي کودک وارد مدرسه مي شود و نياز به گوش دادن در کلاس درس جدي تر مي شود، ضعف عملکرد گوش دادن، خودش را بيشتر نشان مي دهد.

ملايري گفت: يکي از علل افت تحصيلي در کودکان اختلال بدشنوايي است که با مراجعه به کلينيک هاي شنوايي مي توانند راه گشاي تشخيص و درمان هاي بدشنوايي باشند.وي افزود: يکي از ويژگي هاي بدشنوايي که همراه با يک اختلال ديگر ديده مي شود مانند اوتيسم، بيش فعالي و کودکان با تاخير گفتار است و خبر خوب اينکه اگر بدشنوايي به موقع تشخيص داده شود، درمان آن طي يک دوره سه تا شش ماهه به آساني قابل انجام است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي