جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/10/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 6026

 يادداشت 

 نگاه به خلاقيت- نياز آموزشي كشور

Creativity Program requirements Educational Country

منصور يحيوي

Yahyavi.ir@gmail.com

امروزه، با نگاهي به فرايندهاي آموزشي، مشكلات و نارساي‎هاي سيستم آموزشي کشور را مي‎توان احساس كرد. اين نارسائيها از كمبود فضاي آموزشي گرفته تا كمبود وسايل كمك آموزشي مشكلات اساتيد و كادر آموزشي. اما در ميان انبوه مشكلات، نارسايي‎هاي مهم ديگري وجود دارد كه شايد از ديد بسياري پنهان مانده است و آن مهم توجه به خلاقيت و نو‎آوري در تبيين برنامه‎هاي آموزشي است.

مساله دقيقا از زماني آغاز مي‎شود که دانشجويان به جاي تشويق شدن به خلاقيت، ابتكار، پرسش‏گري دچار چارچوبهاي ساختاري آموزشي غير ضروري مي شوند و كمتر قوه خلاقيت آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد.

در اين ميان بجاي توجه بيشتر به توان مندي، قوه خلاقيت دانشجويان و شكوفايي آن، مهمترين چالش مسولان امر تغيير مداوم سيستم آموزشي كشور، تغيير كتب درسي، و حتي تغيير روش تدريس و غيره شده است كه اين موضوع نه تنها مشكلات موجود آموزشي را حل نكرده است بلكه در برخي از موارد موجب سردرگمي و بلاتكليفي بسياري از دانشجويان و اساتيد نيز شده است.

با نگاهي به سيستم آموزشي كشورهاي توسعه يافته مانند آمريكا كه شايد در آينده الگويي مفيد براي سيستم آموزشي كشور‏مان باشد در اين كشور هدف اصلي سيستم آموزشي بجاي صرف وقت و انرژي مديران به كارهاي غير ضروري بيهوده، تكراري و حاشيه‎اي، بيشتر تمركز آنها به شناخت استعداد و خلاقيت دانشجويان در كنار مسايل آموزشي و اخلاقي مي‎باشد و بر پايه همين اصول سياستهاي آموزشي آنها شكل مي گيرد. به طور نمونه در كشور توسعه يافته‏اي مانند فنلاند علاوه بر اجراي دقيق موارد مطرح شده، نوعي پالايش فكري و روحي و حتي جسماني در برخي از دانشگاه‏هاي اين كشور مرسوم است. در كشورهاي توسعه يافته سياست هاي آموزشي بيشتر متمركز به نيازهاي فكري و روحي و حتي جسمي دانشجويان مي‎باشد و دقيقا متناسب با آن معيارهاي رفتاري و انگيزشي برنامه ريزي مي شود. همچنين در آموزش مدرن در جهت كشف استعدادها از همان ابتدايي ترين مقاطع تحصيلي و هدايت آنها به مسير درست براي پرورش آن از وظايف مهم مدرسان مي باشد . اما در نظام آموزشي کشور ما، اساتيد هيچ مسئوليتي بصورت ساختاري در شناسايي استعدادها ندارند و گويا وظيفه آنها منحصر به تدريس كتب مي باشد.

در اين ميان با نگاهي به روش‎هاي آموزش ابتدايي در کشور نشان مي‎دهد اين آموزش ها تکراري، غير جذاب و مشارکت در آموزش‎ها بسيار پايين است. کتابهاي آموزشي نيز در سيستم آموزش ايران کارکرد مطلوبي ندارند و در کتابهاي درسي تمام مقاطع تحصيلي اشکالات محتوايي و ظاهري فراواني ديده مي شود. براي رسيدن به اين استانداردهاي آموزشي با اين وضعيت نابسامان آموزشي ساليان درازي فاصله داريم و ما هنوز نتوانسته ايم از رفتار مكتب خانه اي و حتي تنبيه دانش آموزان بطور كامل رها بشويم . گاها رفتارهايي دور از شان دانش آموزي در بعضي از مدارس ديده مي‎شود كه بيان آنها از شان اين نوشتار مي كاهد. در نتيجه اين رفتارهاي نادرست است كه بيشتر فضاي مدارس کشور از طراوت و جذابيت برخوردار نبوده به طوري که در پايان زمان آموزشي دانش آموزان و معلمان براي خارج شدن از كلاس عجله بيشتري مي كنند!

اميد است توجه مسولان سيستم آموزشي كشور بيشتر به آموزش عيني، تصويري با تمركز به آموزش هوشمند الكترونيكي توام با امکان انتخاب و مشارکت دانش آموزان باشد. نگاه به مدرسان از حالت سنتي محور به كاركرد محور با تعريف مرز مشخص استعداد آنها و ميزان تلاش آنها كاملا تغيير كند. چرا که تا زماني که مساله آموزش در کشور ما اصلاح نشود نمي توانيم به اهداف کلان ديگري که در توسعه كشور مورد نياز است، اميد داشته باشيم. آموزش هدفمند بر پايه اصول علمي علاوه بر بهبود رتبه آموزشي و پرورشي كشور، شناسايي دانش آموزان ، دانشجويان خلاق، مبتكر، توانمند را نيز بدنبال دارد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي