جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/11/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 6050

 يادداشت 

 فناوريهاي نوين در فرايند آموزشي

Usage Technology in Educational

Process

منصور يحيوي

Yahyavi.ir@gmail.com

امروزه فناوري‎هاي نوين آموزشي، به عنوان ابزاري جهت تسهيل در فرايند يادگيري در نظام‎هاي آموزشي سراسر جهان مورد استفاده قرار مي‏گيرد. مطالعات نشان مي‎دهد، استفاده از فناوريهاي نوين قطعا منجر به ماندگاري يادگيري، تثبيت يافته‎ها و تنوع بخشي در کلاس درس مي‎شودو تركيب تئوري و عملي را در امر تدريس موضوعات درسي امكان‎پذير مي‎نمايد. با اين وجود به نظر مي‎رسد ميزان بهره‎گيري و استفاده مطلوب از وسايل کمک آموزشي نظير نرم‏افزارهاي شبيه‏سازي علاوه بر اينكه در ارتقاي کيفيت آموزشي تاثيرات سازنده‎اي دارد، در ميزان يادگيري دانشجويان نقش مهمي نيز ايفا مي‏کند.

دانشگاه‏ها و مراكز آموزشي شايسته‎ترين مكاني است که تجارب و يافته‎هاي علمي جامعه بشري مي‏تواند مورد ارزشيابي و آزمايش قرار گيرد. همان‌طور كه بيان شد، استفاده از ابزار آموزشي، مي‌تواند گفته‎ها و مطالب درسي را براي دانشجويان عيني‎تر و ملموس‎تر نمايد. حتي دانشجويان در هنگام مشاهده و کار با فناوري نکاتي ريز و ظريف را نيز کشف مي‎کنند که براي هميشه در ذهن باقي مي‎ماند. با اين وجود متأسفانه برخي مراكز آموزشي كشور از اين امكان كمتر بهره‌برداري مي‎كنند يا داشتن يك دستگاه كامپيوتر، ويديو پروژكتور و مانتيتور را تنها فناوري آموزشي در نظر مي‎گيرند. در حالي که اين فناوري‌ها براي امر تدريس لازم است اما كافي نيست. به‌طور نمونه اساتيد درس برنامه‌نويسي كامپيوتر بايد مطالب و كدهاي مربوطه را در محيط برنامه‌نويسي بنويسند تا نتايج عيني و ملموس کامپايلر شده برنامه، در معرض ديد دانشجويان قرار گيرد و ابهامات درسي آن‌ها برطرف شود. در اين ميان سؤال اين است، آيا نبود سخت‌افزار موردنياز يا نصب برنامه مربوطه يا دلايل ديگر پذيرفتني است!؟

متأسفانه استفاده منظم و اصولي از فناوري‎هاي آموزشي تحت هر عنوان در برخي مراكز آموزشي به بوته فراموشي سپرده مي‎شود و اغلب اين مراكز توجيه عدم استفاده از اين ابزارها را کمبود وقت و نبود وسايل و امكانات مطرح مي‎كنند. در حالي که استفاده از اين ابزارهاي آموزشي، باعث تحرک و پويايي در نظام آموزشي مي‎شود. بر اين اساس نتايج تحقيقات نشان مي‎دهد، به‌کارگيري اين فناوري‎ها در مساله آموزشي، موجب بهره‎گيري بيشتر يادگيرندگان از حواس خود مي‎شود و درنتيجه اين اتفاق علاوه بر اينكه استعداد و خلاقيت‌ها آن‌ها بيشتر شکوفا مي‎شود همچنين مدرس نيز از کار خود نتيجه بهتري مي‏گيرد.

اميد است مسئولان امر با توجه به حساسيت موضوع بيشتر تلاش نمايند تا همه مراكز آموزشي به امكانات آموزشي مجهز شود. و اين نكته را بخاطر داشته باشند كه وجود كامپيوتر و مانيتور به‌تنهايي براي اين امر كافي نيست. بايد در كنار وجود ابزارهاي يادشده براي هر درسي مدرس را وادار كنند كه حتماً مطالب را باديد كاربردي و عملياتي تبيين نمايد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي