جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/12/14 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 6068

 خبرنامه 

 واگذاري تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو به دانشگاه ها

معاون آموزشي وزارت علوم از بررسي يک طرح جديد خبر داد که به‌موجب آن تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو به دانشگاه‌ها واگذار مي‌شود.

مجتبي شريعتي نياسر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سياست وزارت علوم مبني بر تفويض اختيار به دانشگاه‌ها گفت: بحث تفويض اختيار به‌صورت تدريجي در حال انجام است.

وي ادامه داد: از سه سال گذشته که بحث تفويض اختيار را شروع کرديم، بحث برنامه‌ريزي درسي و تدوين برنامه‌ها، پذيرش دانشجوي خارجي و تعاملات با مراکز پژوهشي نيز به همين صورت، به دانشگاه‌ها واگذار شد و متناسب با جايگاه دانشگاه‌ها در نظام سطح‌بندي، مرتب افزايش مي‌يابد.

معاون آموزشي وزير علوم افزود: يک طرح جديد نيز در دست بررسي است که در پرتو آن بتوانيم تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو را به دانشگاه‌ها واگذار کنيم.

وي خاطرنشان کرد: يکي از سياست‌هايي هم که امسال در حال انجام است سياست حذف فاز اول کنکور است همين حذف فاز اول کنکور نيز در راستاي تفويض اختيار به دانشگاه‌ها صورت گرفت.

شريعتي نياسر يادآور شد: همين‌که از سال آينده رشته محل‌ها با تکيه‌بر سوابق تحصيلي کاملاً جداشده و ديگر کنکور مطرح نيست اين يعني اينکه دانشگاه‌ها مي‌توانند در اين رشته محل‌ها با تکيه‌بر سوابق تحصيلي پذيرش دانشجو کنند و اين سياست همچنان ادامه دارد.

ايجاد رشته آموزش سلامت از دور

دبير شوراي عالي برنامه‌ريزي علوم پزشکي با اشاره به بازنگري برنامه‌هاي آموزشي رشته‌هاي علوم پزشکي از تصويب رشته آموزش سلامت از دور و دستورالعمل تأسيس برنامه‌هاي آموزشي بين‌رشته‌اي خبر داد.

به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، دکتر سيد حسن امامي رضوي با اشاره به برگزاري هفتاد و دومين جلسه شوراي عالي برنامه‌ريزي علوم پزشکي، گفت: اين شورا به اصلاح برنامه‌هاي آموزشي رشته‌هاي مختلف علوم پزشکي در دانشگاه‌ها مي‌پردازد و در اين جلسه نيز برخي برنامه‌هاي جديد مصوب، برخي ديگر بازنگري و برخي از ضرورت‌هاي ايجاد رشته بررسي شد.

وي اظهار داشت: يکي از رشته‌هايي که بازنگري شد، آموزش سلامت از راه دور بود که با توجه به اصلاحات و امکانات جديدي که از طريق آموزش و تله مديسين تعيين، تضمين و تهيه‌شده، ايجاد اين رشته به تصويب رسيد. البته ضرورت ايجاد اين رشته قبلاً موردبحث و بررسي مفصل قرارگرفته بود.

امامي رضوي گفت: برنامه آموزشي رشته آموزش سلامت از راه دور تهيه و تصويب‌شده است و اميدواريم که از سال آينده اين رشته در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي راه‌اندازي شود.

امامي رضوي گفت: در مورد برخي رشته‌ها ازجمله رشته علوم تغذيه نيز براي ورودي برخي از رشته‌ها در مقاطع مختلف، محدوديت‌هايي از سوي بوردها و هيئت‌هاي ممتحنه پيشنهادشده بود که اکثريت اين محدوديت‌ها مورد تصويب قرار نگرفت و شوراي عالي برنامه‌ريزي علوم پزشکي با اين پيشنهاد‌ها، موافقت نکرد.

تدوين آئين نامه قانون پيشگيري و مقابله با تقلب علمي

آئين‌نامه پيشنهادي «قانون پيشگيري و مقابله با تقلب در تهيه آثار علمي»، در کميسيون علمي، تحقيقاتي و فناوري هيئت دولت موردبررسي و بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر هيئت دولت، پيش‌نويس آئين‌نامه پيشنهادي قانون پيشگيري و مقابله با تقلب در تهيه آثار علمي» توسط وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت به دولت پيشنهادشده و در کميسيون علمي، تحقيقاتي و فناوري هيئت دولت در حال بررسي براي سير مراحل قانوني تصويب در هيئت‌وزيران است.

بر اساس آئين‌نامه پيشنهادي مقابله با آثار علمي تقلبي، کليه پايان‌نامه‌ها قبل از دفاع بايد در سامانه پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران ايرانداک و يا سامانه متناظر آن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش مشابهت يابي شده و ارائه گزارش مشابهت يابي براي کسب مجوز دفاع الزامي است. اين سامانه‌ها بايد امکان مشابهت يابي برخط (آنلاين) را براي مؤسسات و افراد حقيقي و حقوقي ايجاد کنند.

در صورت وصول گزارش و يا اطلاع از ارتکاب تقلب علمي موضوع اين قانون، بازرسان وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت مکلف‌اند به‌عنوان ضابط خاص، تحقيقات لازم را به عمل‌آورند. در صورت وجود دلايل و شواهد کافي مبني بر ارتکاب تقلب علمي موضوع قانون، وزارتخانه ذي‌ربط يا مؤسسات نسبت به طرح شکايت نزد مراجع قضائي و تعقيب آن اقدام لازم به عمل خواهد آورد.

بررسي الگوي شغلي آمريكا در حل اشتغال دانشجويان كشور

کميسيون نخبگان و آينده‌نگاري علم و نوآوري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه بررسي اشتغال دانش‌آموختگان، طبقه‌بندي شغلي فارغ‌التحصيلان در آمريکا را بررسي کرد.

به گزارش شوراي عالي انقلاب فرهنگي، جلسه 97 کميسيون نخبگان و آينده‌نگاري علم و نوآوري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.

در اين جلسه که به ادامه بررسي موضوع اشتغال دانش‌آموختگان اختصاص داشت؛ گزارش تدوين‌شده در کميسيون نخبگان با عنوان طبقه‌بندي و استانداردهاي شغلي با تأکيد بر مدل ايالات‌متحده ارائه شد.

در ابتداي اين گزارش با تقسيم‌بندي زماني اشتغال به دو بخش پايان دوره متوسطه و پايان دوره‌هاي مختلف آموزش عالي، پايان دوره آموزش عالي به سه محور کارداني مهارتي، کارشناسي و کارشناسي ارشد و دکتري تقسيم‌بندي و موردبررسي قرار گرفت.

در ادامه اين گزارش با بررسي طبقه‌بندي شغلي در آمريکا عنوان شد: 867 شغل منحصربه‌فرد در آمريکا وجود دارد که تمام آن‌ها در 459 گروه و سپس در 98 گروه کلان‌تر و درنهايت به 23 گروه اصلي تقسيم‌شده‌اند.

سالانه ميزان نياز شغلي و ميانگين درآمد در هر گروه شغلي با کدگذاري و به‌صورت دقيق گزارش مي‌شود و به‌عنوان نمونه، گزارش ديگري از اشتغال در دو دانشکده علوم و هنر و نيز دانشکده مهندسي دانشگاه کلمبيا در سال 2017 ميلادي ارائه شد.

در همين رابطه به اين نکته نيز اشاره شد که در دانشکده علوم و هنر دانشگاه کلمبيا 6 ماه پس از فراغت از تحصيل در مقطع کارشناسي 6.82 درصد از دانشجويان اين دانشکده وارد بازار کار شده‌اند و 5.7 درصد از آن‌ها ادامه تحصيل داده‌اند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي