جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1398/04/20 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6157

 به بهانه استفاده از کارت سوخت اعلام شد:
 حمايت از سياست دو نرخي شدن قيمت بنزين 

 
استفاده از کارت سوخت از 20 مردادماه اجباري مي‌شود؛ موضوعي که واکنش‌هاي متعددي را به‌دنبال داشته و اين پرسش را به وجود آورده است که آيا اين طرح مي‌تواند وضعيت مصرف و قاچاق سوخت را سامان دهد يا مانند دوره قبل يک پروژه ناتمام باقي خواهد ماند؟

به‌گزارش ايسنا، در حال حاضر ظرفيت توليد بنزين ايران حدود 110 ميليون ليتر در روز و متوسط ميزان مصرف حدود 94 ميليون ليتر در روز اعلام شده است. از سوي ديگر سرانه خودروها در ايران به ازاي هر 1000 نفر 240 دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزين در سال 1397 حدود 88 ميليون ليتر بوده است. بر اساس اعلام مؤسسه مطالعات و کنترل ترافيک تهران، مصرف بنزين طي سال‌هاي 1390 تا 1397 کمي کمتر از 50 درصد افزايش داشته است.

چه‌کنيم مصرف بنزين در کشور کاهش يابد

اين در شرايطي است که سال گذشته ايران از فهرست کشورهاي وارد کننده بنزين خارج شد که همين مساله لزوم توجه به ميزان مصرف را بيش‌تر کرده است؛ بسياري از کارشناسان بر اين باورند که براي کاهش مصرف بنزين مي‌توان در مرحله اول به توليد و استفاده از خودروهاي کم مصرف روي آورد؛ سياست بعدي با توجه به حجم ذخاير گاز کشور مي‌تواند برنامه جايگزيني سوخت CNG با بنزين باشد. همچنين گسترش حمل و نقل عمومي يا سياست‌هاي قيمتي نيز مي‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزين باشد.

از سوي ديگر، منطقي کردن سهم هر يک از مدل‌هاي حمل و نقل از کل حمل و نقل ايران، توسعه حمل و نقل ريلي و کاهش مصرف سوخت در خودروهاي توليدي و ارتقاي فناوري توليد خودرو و موتورسيکلت و حرکت به سمت توليد هيبريدي و الکتريکي بخشي از اقدامات در اين حوزه اعلام شده است.

بر اين اساس، ارتقاي کيفيت و کارکرد ناوگان حمل و نقل کشور (نوسازي ناوگان)، اصلاح، تکميل، بهبود و تدوين قوانين و مقررات و استانداردهاي مرتبط با مصرف سوخت و حمل و نقل و نظارت بر اجراي صحيح آن‌ها، اصلاح و بهبود وضعيت ترافيک و کاهش تقاضاي سفر، استفاده از سوخت‌هاي اقتصادي و سالم‌تر با رويکرد سوخت‌هاي تجديدپذير، بهينه کردن کيفيت سوخت‌ها و ساير فرآورده‌هاي نفتي مورد مصرف در خودروها و نحوه توزيع آن‌ها و فرهنگ سازي، آموزش و اطلاع‌رساني، مهم‌ترين مواردي است که در اين حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

سياست‌گذار حساسيتي به افزايش مصرف ندارد

در اين باره عليرضا صادق‌آبادي - معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران - تاکيد دارد که سياست‌گزاران بايد هميشه نسبت به مصرف بنزين حساس باشند و تا زماني که در بودجه کشور محلي براي واردات بنزين يا درآمدي براي ايران از محل صادرات آن در نظر گرفته نشده باشد، سياست‌گزاران نسبت به هشدارهاي افزايش مصرف واکنشي نشان نمي‌دهند و در واقع نسبت به آن حساسيت ندارند.

به گفته وي، سياست‌گذار حساسيتي بر افزايش مصرف ندارد و اين به دليل تأمين سوخت از داخل است؛ چراکه توليد داخلي بنزين نه بر واردات و نه بر صادرات اثري ندارد.

در اين ميان براي جلوگيري از قاچاق بنزين، سناريوهاي مختلفي روي ميز دولت و مجلس‌نشينان قرار گرفته که مهم‌ترين آن بازگشت کارت سوخت و در پي آن سهميه‌بندي بنزين است. در اين راستا، زمستان سال گذشته بود که شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام کرد بازگشت کارت سوخت جدي است و از مالکان خودرو و موتورسيکلتي که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا براي دريافت کارت سوخت المثني اقدام کنند.

الزام کارت سوخت ارتباطي با سهميه‌بندي ندارد

پرونده ثبت‌نام کارت سوخت بدون الزام استفاده از آن و با عدم اجراي سهميه‌بندي بنزين در سال گذشته بسته شد اما در هفته‌هاي گذشته در حالي که امکان ثبت‌نام براي دريافت کارت سوخت المثني مجدداً فراهم شد، زمزمه‌هاي سهميه‌بندي بنزين نيز به گوش رسيد. موضوعي که حواشي زيادي را در پي داشت و درنهايت بهروز نعمتي - سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي - اعلام کرد هيچ گونه افزايش قيمت بنزين نخواهيم داشت و احياي کارت سوخت تنها براي ساماندهي بنزين است و مصرف آن هم سقفي ندارد.

وزير نفت نيز به‌تازگي تاکيد کرد که وزارت نفت با دستور رئيس جمهوري، در حال پيگيري اين موضوع است که تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصي اجباري شود که در اين برنامه تنها سوخت‌گيري بنزين با کارت سوخت ديده شده است و سهميه‌بندي بنزين موضوع ديگري است.

تأثير الزام استفاده از کارت هوشمند سوخت بر مديريت توزيع

اما فريد عامري - مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش - با اشاره به تأثير استفاده از کارت هوشمند سوخت در ميزان مصرف و کاهش قاچاق سوخت، گفت: با توجه به اين‌که در مناطق مرزي از کارت هوشمند استفاده مي‌شود، بايد گفت که اين کارت کارايي بيش‌تري در داخل کشور دارد که مي‌توان از آن در کنترل و نظارت بر عرضه استفاده کرد.

وي با بيان اين‌که علاوه بر اين مي‌توان از کارت سوخت براي اجراي سياست‌هايي که زماني قرار بود اجرايي شود اما اکنون به دستور مجلس شوراي اسلامي متوقف شده است، استفاده کرد، اظهار کرد: اگر زماني بخواهيم به سمت دو نرخي شدن پيش برويم کارت هوشمند ابزاري است که مي‌توان براي اعمال اين سياست از آن استفاده کرد.

مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش و پالايش فراورده‌هاي نفتي ادامه داد: در سطح کلان اين مساله بايد به سياست‌هاي قيمتي توجه شود چرا که تنها اين مساله مي‌تواند مشکلات موجود در عرضه بنزين را کاهش دهد، اما با توجه به شرايط معيشت مردم در شرايط فعلي افزايش مضاعفي را به خانواده‌ها وارد مي‌کند.به گفته وي سياست دو نرخي شدن قيمت بنزين در شرايط فعلي بسيار مناسب بوده چرا که مي‌توان با سازوکارهايي قيمت را به گونه‌اي افزايش داد که به تمام اقشار فشار وارد نشود و اين مساله نه تنها عدالت اجتماعي است بلکه موجب افزايش درآمدهاي دولتي نيز مي‌شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي