جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1398/06/21 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 6207

 فرش ايراني در محاق کارشناسي‎هاي غيرحرفه‎اي  

 
دراين که روزگاري فرش ايراني حرف اول در دنياي صادرات اين کالا را مي‌زد، شکي نيست. شايد هنوزهم بسياري از مصرف‌کنندگان در کشورهاي مختلف دنيا، هم‌چنان درپي قالي ايراني باشند. اما اين صنعت مدتي است به چند دليل با افت صادرات مواجه شده است، به‌طوري که سهم صدور و فروش فرش ايراني از 80درصد به 15درصد رسيده است.

يکي از دلايل افت بازارفرش ايراني، البته که نه افت کيفيت فرش ايراني، بلکه تقلب‌هايي است که برخي کشورهاي همسايه در اين مورد انجام مي‌دهند و با کپي‌برداري‌هاي گاه غيرقابل تشخيص، فرش‌هاي دستبافت خود را به اسم فرش ايراني صادر مي‌کنند. در اين مورد يکي از صادرکنندگان باسابقه و موفق بازار فرش مسئله بي‌شناسنامه بودن فرش ايراني را مطرح مي‌کند؛ درحالي‌که معمولا فرش‌هاي ايراني که توسط برخي بازرگانان، شناسنامه‌دارشده اند، هنوز بازار خود را دارند؛ چرا که شناسنامه يک فرش حکم پاسپورت آن فرش را دارد و هويت آن‌را مشخص و تضمين مي‌کند. عمده مشکل ديگر در اين زمينه آن‌چنان که برخي تجار فرش مطرح مي‌کنند عدم همکاري مناسب وزارت بازرگاني و نيز شرکت سهامي فرش ايران با بازرگانان اين عرصه است. اين صادرکنندگان معتقدند وزارت بازرگاني و شرکت سهامي فرش بايد با اين افراد جلساتي داشته و از نظرات و تجربيات آنان استفاده کنند، در حالي‌که به جاي اين کار، بازاريابي‌هاي فرش عمدتا از سوي کارشناسان دولتي صورت مي‌گيرد که حرفه‌اي و جامع نيست چون کارشناسان دولتي، تجربه‌ اين کار را ندارند. چيزهايي در دانشگاه خوانده‌اند که گاهي با واقعيت‌ها تناسب ندارد. نه اطلاعات کامل در زمينه فرش ايران دارند و نه بازارها را به‌خوبي مي‌شناسند. در نتيجه برخي اوقات فقط پيشنهادهاي غلط مي‌دهند که موجب آسيب در اين صنعت ملي شده است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي