جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1398/07/18 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6231

 يادداشت 

 ديابتي‌ها بخورند؛ اما با احتياط!

ابراهيم علي آبادي

هم خود ديابتي‌ها و هم اطرافيان‌شان باورهاي گاه نادرستي در مورد تغذيه دارند و در اين مورد فشارزيادي به خود وارد مي‌كنند و همين فشارها موجب مي‌شود بدن آن‌ها با كمبود پروتئين و ويتامين و در نتيجه انرژي لازم مواجه شود.

برخي ديابتي‌ها معتقدند نبايد از موادي كه كربوهيدارت دارند استفاده كنند و براي همين از خوردن برنج و يا نان خودداري مي‌كنند. اما اين بارو غلط است. چه ديابت داشته باشيد و چه نه! نان‌هاي سبوس‌دار، غلات صبحانه، پاستا، برنج، سبزيجات نشاسته‌اي مثل سيب زميني، نخود فرنگي و ذرت مي‌توانند جزيي از وعده اصلي يا ميان وعده باشند؛ اما البته بايد حجم آن‌ها کنترل شود. غلات کامل از منابع فيبر هستند و به سلامت معده کمک مي‌کنند و معمولا جذب قندشان سريع نيست.

يك باور نادرست ديگر در ديابتي‌ها نخوردن ميوه است. در حالي كه خوردن ميوه‌هاي حاوي فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدني براي بدن بسيار ضروري است. اما البته در مورد ميوه‌ها با توجه به اين كه برخي از آن‌ها قند بيشتري دارند، بهتر است با پزشك مشورت شود.

ديابتي‌ها شيريني وشكلات هم مي‌توانند بخورند! اما به شرطي كه تغذيه سالم و ورزش را برنامه روزانه خود گنجانده باشند. پس بهتر است با داشتن يك برنامه غذايي درست و ورزش متناسب با سن و جنسيت، از شيريني‌هاي زندگي لذت ببريد!

ماجرا در مورد پروتئين‌ها هم به همين شكل است. بدن به همان اندازه كربوهيدارت‌ها به پروتئين هم نياز دارد اما البته بايد مراقب چربي در اين بخش بود كه ممكن است به سيستم قلب و عروق آسيب بزند. در مورد پروتئين‌ها هم بهتر است ابتدا با پزشك مشورت شود. اما منع مطلقي در مورد آن‌ها وجود ندارد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي