تاریخ 1386/07/23 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - دوشنبه نسخه شماره 2882

کوتاه و خواندني

دستيابي فضانوردان به نشانه هايي از پيدايش انسان

فضانوردان به تازگي به اطلاعاتي درخصوص نحوه پيدايش انسان دست يافتند. به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، فضانوردان به تازگي دريافتند منشا پيدايش سياره ها و بالاتر از آن انسان ها، از خاک بوده است. بنابراين گزارش ، اين ذرات خاک اکثر از ستارگان مرده بوجود آمده اند اما اينکه همان ستارگان چگونه بوجود آمده اند خود جاي سوال است، اما تلسکوپ هاي ناسا به يکي از اين سوالات جواب داده و آنهم اين بوده است که اين ذرات گرد و غبار بر اثر وزش باد از سياه چاله ها ناشي مي شده است، اين تلسکوپ ها نشان داده اند که قدمت ذرات و گرد و غبار به 8 ميليارد سال نوري پيش بازمي گردد. همچنين، آنها به نشانه هايي از وجود شيشه، شن، کريستال، ذرات مرمر و ياقوت در ذرات فضايي دست يافته اند.

يافته هاي جديد محققان درباره درمان بيماري ام اس

محققان مي گويند ژن هايي را شناسايي کرده اند که تعيين مي کنند کدام گروه از بيماران مبتلا به ام اس به داروي کوپاکسون (Copaxone)، پاسخ بهتري مي دهند. به گزارش واحد مرکزي خبربه نوشته پايگاه اينترنتي يورک الرت، بررسي هاي اخير محققان که در همين زمينه انجام شده است نشان مي دهد که تاثير داروي کوپاکسون در بيماران ام اس که اين دارو را مصرف مي کنند بستگي به وجود انواعي از ژن ها دارد. در حال حاضر دو ژن شناسايي شده اند که وجود شکل طبيعي آنها موجب افزايش پاسخ به درمان بيماران و بهبود حال آنان مي شود ولي به گفته محققان تعداد اين گروه از ژن ها بيشتر است و با شناسايي آنها مي توان بيماراني را که مشکل بيشتري دارند با داروهاي ديگري تحت درمان قرار داد.

استرس شغلي و خطر حملات قلبي

نتايج بررسيها نشان مي دهد افرادي که در معرض استرس هاي شغلي طولاني مدت قرار دارند، احتمال حملات قلبي در آنان بيشتر است. به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ، محققان کانادايي با مطالعه بر روي 972 بيمار 35 تا 95 ساله که يک بار دچار حملات قلبي شده بودند به اين نتيجه دست يافتند که آن تعداد از افرادي که در معرض استرس هاي طولاني مدت شغلي از جمله فشار کاري زياد، مسايل رواني، فعاليت هاي حساس ، اجبار در خصوص زمان کار طولاني مدت همچنين کمبود استقلال، خلاقيت و فرصت براي استفاده از مهارت هاي شغلي قرار دارند، 2 برابر بيشتر از سايرين در معرض حمله قلبي دوم قرار دارند.

فشار خون بالا احتمال ابتلا به
 ديابت را افزايش مي دهد

پژوهشگران آمريکايي دريافتند احتمال ابتلا به ديابت در زنان مبتلا به فشار خون بالا سه برابر بيش از زناني است که فشار خون پايين دارند. به گزارش ايرنا و به نقل از ساينس ديلي ، محققان بيمارستان زنان "بريگهام" دانشکده پزشکي هاروارد بوستون اعلام کردند اين تاثير مستقل از شاخص توده بدن و ديگر شرايط شناخته شده اي است که زمينه را براي ابتلاي افراد به بيماري قلبي و ديابت فراهم مي آورد.
دکتر "ديويد کونن" مجري اين تحقيقات از سال 1993 ،38000 هزار زن را به مدت ده سال مورد بررسي قرار داد. در آغاز اين تحقيق ، هيچيک از اين زنان به بيماري ديابت و بيماري قلبي مبتلا نبودند.
نتايج اين تحقيق در نشريه قلب اروپا منتشر شده است. دانشمندان در اين تحقيق پس از تنظيم عوامل مختلف مانند سن ، استعمال سيگار، مصرف الکل ، شاخص توده بدن ، ورزش ، پيشينه خانوادگي ديابت، دريافتند احتمال ابتلا به ديابت در بين زناني که فشار خون بالا داشتند سه برابر بيش از آنهايي بود که فشار خون طبيعي داشتند. کونن افزود، کشف رابطه مستقل بين فشار خون و بروز ديابت از اهميت بسزايي برخوردار است چرا که پيشنهاد مي کند زنان مبتلا به فشار خون بالا براي بررسي ميزان گلوکز خون , خود را تحت معاينه قرار بگيرند.

سيب و پياز از بروز سرطان
 لوزالمعده پيگشيري مي کند
مصرف سيب و پياز از بروز سرطان لوازالمعده پيشگيري مي کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل ازخبرگزاري آلمان، نتيجه يک تحقيق بين المللي نشان مي دهد که اين تاثير حفاظتي بدليل فلاونول موجود در اين مواد غذايي است.  بنابراين گزارش، فلاونول داراي خواص آنتي اکسيداني و ضد سرطاني است که اين خاصيت ضد سرطاني بيشتر در فلاونول کوئرستين وجود دارد که اين نوع فلانول در سيب و پياز از همه بيشتر يافت مي شود. همچنين، محققان انستيتو تحقيقات تغذيه آلمان با همکاري محققان آمريکايي تاثير تغذيه را در کاهش خطربروز سرطان لوزالمعده بر روي بيش از 180 هزار بيمار مورد بررسي قرار دادند.
نتيجه اين تحقيق حاکي است، که در مدت  زمان هشت سال اجرايي اين تحقيق فلاونول بيش از همه اين افراد را در مقابل کار سينوم پانکراس محافظت کردکه اين تاثير در روي افراد سيگاري بيشتر مشاهده شد.
يادآور مي شود، فلاونول کوترستين بعد از سيب و پياز در چاي سياه ، تمشک ، و کلم بخصوص کلم بروکلي وجود دارد.

دانلود يک فيلم سينمايي کامل در دو ثانيه ممکن شد

محققان کره شمالي يک سامانه بي سيم نسل چهارم ابداع کرده اند که مي تواند داده ها را با سرعت 6/3 گيگابيت در ثانيه مخابره کند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس از سئول، "موسسه تحقيقاتي الکترونيک و مخابرات" هفته جاري اعلام کرد، محققان اين موسسه يک سامانه بي سيم را به گونه اي ارتقا» داده اند که  مي تواند يک فايل 7/4 گيگابيتي را در کمتر از 5/10 ثانيه مخابره کند.
بهترين سامانه بي سيم قبلي با سرعتي برابر 100 مگابيت در ثانيه، مي توانست يک فيلم سينمايي کامل را ظرف حدود يک دقيقه دانلود کند، اما سامانه بي سيم جديد مي تواند اين کار را در عرض دو ثانيه انجام دهد. "چويي مون کي" رييس موسسه تحقيقاتي الکترونيک و مخابرات کره جنوبي گفت، آنها اولين افرادي در جهان هستند که فناوري مخابره 6.3گيگابايت در ثانيه را ابداع کرده اند. رييس بخش تحقيقات مخابرات موبايل اين شرکت گفت، اين ابداع مي تواند ميلياردها دلار ارزش داشته باشد.

ساعت هشدار دهنده شروع زمين لرزه ساخته شد

محققان ساعت جديد ابتکاره اي ارايه کرده اند که پيش از وقوع زمين لرزه پيام هاي هشدار دهنده منتشر مي کند. به گزارش مهر، شرکت ساعت سازي Citizen اين ساعت مفهومي هشدار دهنده را در نمايشگاه CEATEC ژاپن 2007-  در معرض ديد عموم قرار داده است. اين ساعت که با همکاري شرکت ساعت سازي Watch Rhythm طراحي و ساخته شده در حقيقت ترکيبي از دريافت کننده هشدار اوليه زمين لرزه (EEW) و يک ساعت آنالوگ است. اين ساعت حساس به ارتعاشات زمين لرزه اي تا زماني که دريافت کننده، لرزش هاي اوليه را دريافت کند همچون يک ساعت معمولي عمل مي کند. مکانيزم اين ساعت به گونه اي است که به واسطه آغاز ارتعاشات درون زميني سريعتر عمل کرده و اين درحالي است که عقربه هاي دقيقه و ثانيه شمار، شمارش معکوس آغاز زمين لرزه را نشان مي دهند. بر اساس گزارش گيزمگ، اين ساعت مفهومي، هشدار دهنده اوليه زمين لرزه است که با استفاده از سيستم صوتي هشدار دهنده، لرزاننده و ساير تجهيزات حساس نصب شده کاربر را مطلع مي کند. اين ساعت به گونه اي طراحي شده است که پس از دريافت داده هاي اوليه به محاسبه دقيق شدت لرزش ها و زمان آغاز زمين لرزه با توجه به مکان دريافت داده ها مي پردازد.

فناوري جديد توليد موتورهاي الکتريکي ارزان ارائه شد

گروهي از دانشمندان سوئدي براي ساخت موتورهاي کوچک الکتريکي ترکيب جديدي از پلاستيک و آهن را ساخته اند که با هزينه کم بازده اي در حدود دو برابر را ايجاد مي کنند. به گزارش  مهر، فناوري ساخت موتورهاي الکتريکي کوچک که در وسايل برقي آشپزخانه، اسباب بازي ها و لوازم خانگي بکار مي روند، از نيمه قرن نوزدهم مورد استفاده قرار مي گيرد اما هزينه توليد اين موتورها بسيار بالا است و بنابراين محققان از گذشته به فکر ارائه فناوري جديدي بودند که هزينه ساخت را تا حد قابل توجهي کاهش دهد.
تيم تحقيقاتي متس آلکولا و استاد سيستم هاي الکتريکي دانشکده مهندسي دانشگاه لوند در سوئد به تازگي با بررسي مولفه هاي مغناطيسي موتورهاي الکتريکي در يک لايه نازک سيم پيچ موفق شدند فناوري را ارائه کنند که زمان توليد اين موتورها را کم کرده و هزينه ها را تاحد چشمگيري کاهش مي دهد. براساس گزارش uni  protokolle ، اين دانشمندان براي ساخت اين سيم پيچ از يک ماده ترکيبي از پلاستيک و خاک آهن که مغناطيس را ضعيف نگه مي دارد، استفاده کرده اند. از بين مزاياي اين ماده جديد مي تواند به آزادي ايجاد اشکال مختلف مورد نياز و کاهش مراحل مختلف توليد از حدود 60 مرحله به کمتر از 10 مرحله اشاره کرد. آلکولا در اين خصوص اظهار داشت : "ترکيب ما براي ساخت موتورهاي با عملکرد بالا سازگار نيست اما براي ابزارهايي با استفاده روزانه خانگي چون تلويزيون، ماشين لباسشويي، پمپ و دستگاه هاي تهويه هوا بسيار مفيد است."همچنين اين فناوري مي تواند راهي بسوي ساخت خودروهاي دوگانه سوز برقي و بنزيني باز کنند. حق انحصاري اين ماده جديد تا پايان ماه اکتبر به ثبت مي رسد.

نسخه چاپي ارسال به دوستان