جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1398/10/25 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 6307

  مقاله 

 كم خوني خود را درمان كنيد

مهسا خدامراد

کم خوني بيماري شايعي است که افراد زيادي را درگير مي کند و با مصرف بعضي از موادغذايي مي توان جلوي ابتلا به آن را گرفت يا در صورت ابتلا، از پيشرفت آن پيشگيري کرد.از علل ايجاد کننده کم خوني مي توان کمبود هاي تغذيه اي، خونريزي، ناهنجاري هاي ژنتيکي، بيماري هاي مزمن و يا مسموميت هاي دارويي را نام برد. کم خوني ناشي از فقر آهن يکي از شايع ترين کم خوني هاي تغذيه اي در کودکان و زنان در سنين باروري است.

مهم ترين علامت کم خوني، احساس ضعف و خستگي زودرس است اما، ساير موارد شامل رنگ پريدگي پوست، ضربان نامنظم يا تند، تنگي نفس، احساس سبکي در سر و يا سرگيجه خفيف، مشکلات عصبي، بي حسي و کرختي يا سردي انتهاي اندام ها، سردرد و... است.مصرف برخي مواد غذايي و مکمل ها مي تواند جذب آهن در بدن را افزايش دهد. بهترين ويتامين «ث» جذب آهن را افزايش مي دهد و منابع غذايي حاوي ويتامين «ث» عبارتند از پرتقال، گريپ فروت، گوجه فرنگي، کلم، توت فرنگي، فلفل سبز و ليمو ترش. همچنين بايد از نوشيدن چاي و يا قهوه يک تا دوساعت پس از مصرف قرص آهن و مصرف قرص آهن با ترکيبات داراي کلسيم مانند لبنيات خودداري کرد. البته مصرف همزمان بعضي دارو ها مانند آنتي اسيد ها و ويتامين E باعث کاهش جذب آهن مي شوند.با دريافت غذا هاي سرشار از آهن معمولا آهن از دست رفته ناشي از اهداي خون پس از يک ماه و نيم جايگزين مي شود.مواد غذايي مانند جگر، قلوه، انواع گوشت قرمز سرشار از آهن هستند. آهن موجود در منابع حيواني از نوعي است که به آساني جذب بدن مي شود.

مواد غذايي ديگر مانند زرده تخم مرغ، حبوباتي مثل عدس و لوبيا، سبزيجات داراي برگ سبز تيره مانند اسفناج و جعفري و نيز آجيل و خشکبار هم آهن زيادي دارند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي