جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1398/11/24 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6329

 تامين انرژي بدن با استفاده از غلات 

 فاطمه قاسمي در گفت و گو با ايسنا در خصوص تغذيه سالمندان گفت: غلات سهم بزرگي در تامين انرژي ما دارند به طوري که بايد بيش از نصف انرژي روزانه ما از اين گروه تامين شود، جوانه گندم، رشته، حبوبات، سيب زميني، نان‌هاي سبوس دار و ماکاروني منابع خوبي براي غلات هستند.عضلات انسان محل ذخيره پروتئين هستند به همين دليل پروتئين براي هيچ گروه سني ممنوعيت مصرف ندارد بلکه ‌تاکيد بر مصرف صحيح آن براي جلوگيري از بيماري‌هاي عفوني و سوء تغذيه توصيه ميشود.پروتئين‌هاي حيواني براي سالمندان محدوديت‌هايي دارد و بهتر است به جاي پروتئين هاي حيواني از پروتئين‌هاي گياهي بعد از آن به صورت ترکيبي و در نهايت به صورت جداگانه استفاده شود، مغزها و حبوبات خصوصاً لوبيا، نخود و عدس منبع گياهي خوبي براي تامين پروتئين هستند، البته تخم مرغ با آنکه پروتئين حيواني محسوب مي‌شود اما منبع بسيار غني براي تامين پروتئين است، ضمناً ماهي و گوشت هاي سفيد منابع بهتري براي تامين پروتئين هاي حيواني هستند.رژيم غذايي بدون وجود چربي خطرناک بوده وحدود 30 درصد کالري روزانه ما بايد از گروه چربي‌ها باشد.چربي‌هاي گياهي مانند روغن‌هاي مايع، زيتون، کلزا، سويا و روغن کانولا بسيار مفيدتر از روغن‌هاي نباتي جامد، پيه و دنبه هستند.بسياري از روغن‌گيري‌هايي که به صورت سنتي در مغازه‌ها انجام مي‌شود خطرناک‌تر از روغن‌هاي جامد و حيواني هستند، اين نوع از روغن‌ها به شدت به فشار و دما حساس بوده و بايد در کارخانجات و شرکت‌هاي مجهز تحت نظارت براي اندازه گيري دائمي دما و فشار آنها در حين روغن گيري باشد.

اگر سالمندان در اين دوران به مقدار کافي از منابع طبيعي امگا 3 مانند قزل آلا و ماهي هاي سردآبي و يا سبزيجات داراي برگ سبز پررنگ استفاده کنند ديگر نيازي به استفاده مکمل‌هاي امگا3 ندارند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي