جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1399/03/01 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6397

 سرمقاله 

به بهانه آخرين جلسه مجلس دهم؛

پاياني پرعبرت و آغازي پر ابهام

حميدرضا عسگري

مجلس دهم به کار خود پايان داد، و کارنامه اي با 200 قانون مصوب و بيانيه هاي مختلفي در سير تحولات ملي و جهاني از خود به جاي گذاشت. محور اصلي قوانين مجلس دهم را بايد در حوزه جهش توليد دانست که طي چهار سال گذشته به عنوان اولويت اصلي کشور بوده است.

مجلس دهم از بدو تشکيل به نظر مي رسيد با توجه به همپوشاني که با بدنه دولت دارد، بتواند يک حرکت موثر و يک گام بلند سياست گذاري در حوزه هاي مختلف داشته باشد. البته اوج اين همراهي را مي توان در مسئله مذاکرات هسته اي و برنامه هاي سياست خارجي کشور مشاهده کرد که مجلس هم پاي دولت پيش رفت و اقدامات قابل دفاعي در بحث منافع ملي از خود به جاي گذاشت.اما انتقاداتي هم بر عملکرد مجلس دهم وجود دارد، چرا که به زعم برخي سياسيون، نمايندگان مجلس دهم به خوبي نتوانستند از پشتوانه مردمي خود استفاده کنند و پاسخگوي خواست کساني باشند که با اميد آن ها را روانه خانه ملت کرده بودند. البته ناگفته نماند به قول دکتر لاريجاني مجلس دهم "مظلوم ترين" مجلس طي چهل سال گذشته بوده است. و نمايندگان آن اين مظلوميت را با کنش ها و واکنش هاي خود کسب کردند.

اگر چه درعمر هرمجلسي تحولات مختلفي در کشور رخ مي دهد، اما شايد بتوان مجلس دهم را يکي از پرحادثه و پرتحول ترين مجالسي دانست که صحن بهارستان به خود ديده است. هرکدام از اين حوادث چه در بعد داخلي و چه درعرصه خارجي نمونه هايي نادر براي خود قلمداد مي شدند که به تبع آن موضع گيري خاص خود را مي طلبيد. اما به سبب همان ريزش اوليه که در ورود نمايندگان با ائتلاف اميد رخ داد و عملا قدرت عملي را از فراکسيون اکثريت گرفت، شاهد موضع گيري هاي درخور و اقدامات قوي در حفظ شأن يک مجلس ائتلافي نبوديم.

بيشترين انتقاد از سوي سياسيون و اهالي رسانه به مجلس دهم از باب عدم تحقق "در راس امور" بودن مجلس بود. هرچند که اين انتقاد در پاره اي موارد وارد است و نمايندگان آنطور که بايد از جايگاه مجلس و جايگاه نمايندگي ملت دفاع نکردند. اما نکته اي قابل بحث وجود دارد و آن ناديده گرفتن اين جايگاه رفيع خانه ملت از سوي برخي نهادها وجريان هاي سياسي بود که آسيبي جدي بر عملکرد مجلس طي سال هاي اخير گذاشت و بعضاً آن را ناديده گرفت.

با تمام اين اوصاف مجلس دهم با تمام نقاط ضعف و قوتش تمام شد و کارنامه آن مشخص است. اما در ميدان عمل شاهد ورود نمايندگاني به مجلس هستيم که دقيقاً با همان مدل ائتلاف نمايندگان مجلس دهم جواز حضور در بهارستان را کسب کرده اند، با اين تفاوت که اختلاف و بعضاً تفاوت در نگرش و سلايق آنها بسيار بيشتر از مجلس قبل است.

با توجه به تجارب گذشته اين ابهام وجود دارد که آيا مجلس يازدهم نيز که بيرون از صحن با ائتلاف جريان هاي مختلف اصولگرايي شکل گرفته است، و اکنون با کسب جواز ورود به صحن پارلمان اختلاف سلايقشان مشاهده مي شود، مي توانند همپوشاني لازم دروني براي تقويت قدرت پارلماني کشور در امر قانون گذاري و موارد نظارتي را محقق سازند؛ و يا اختلاف سليقه ها و بعضاً اختلافات در نگرش سياسي، موجب ريزش نيروها و چند پاره شدن فراکسيون ها خواهد شد؟! ديکته نانوشته قطعاً غلط نخواهد داشت، بايد منتظر بود و ديد نمايندگان جديدالورود در گام اول خود درتشکيل اولين جلسه و تعيين هيئت رئيسه مجلس چگونه عمل خواهند کرد و اين مي تواند عياري براي سنجش همگرايي و همپوشاني دروني مجلس قلمداد گردد.

hamidasgari2020@yahoo.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبردانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي