جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1387/02/05 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 3024

 كوتاه و خواندني 


 اعلام آخرين مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت

گروه آزمون وسنجش :  دبير شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشکي آخرين مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت را اعلام کرد.
دکتر سيدامير محسن ضيايي در گفتگو با مهر افزود: بر اساس مصوبه شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت، مصاحبه  از آزمون کارشناسي ارشد  ناپيوسته گروه پزشکي به جز طب سنتي حذف شد.
وي افزود: همچنين به دانشگاههاي علوم پزشکي اجازه داده شد که براي تکميل ظرفيت دانشجو در مقطع کارداني فوريت هاي پزشکي از سهميه بومي استفاده کنند.
ضيايي از تصويب آئين نامه جشنواره آموزشي شهيد مطهري در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت خبر داد و خاطرنشان کرد: اين جشنواره از ارديبهشت ماه 87  به صورت دانشگاهي و کشوري برگزار مي شود.
وي از تصويب برنامه آموزشي  رشته انفورماتيک پزشکي در مقطع کارشناسي ارشد و موافقت با برنامه آموزشي رشته آموزش پزشکي در مقطع دکتري تخصصي  (D.Ph) خبر داد و گفت: تصويب برنامه آموزشي با پرستاري مراقبت هاي ويژه در مقطع کارشناسي ارشد و برنامه کنترل دارو در مقطع دکتري تخصصي (D.Ph) و رشته شنوايي سنجي در مقطع دکتري تخصصي (D.Ph) نيز از ديگر مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت است.
 
راه اندازي آموزشکده هاي داروسازي و دندانپزشکي  درايلام 
 
گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه علوم پزشکي ايلام گفت: آموزشکده  دندانپزشکي ايلام با همکاري دانشگاه شهيد بهشتي تهران راه اندازي مي شود.
دکترکوروش ساکي  با اعلام اين خبر به ايسنا، گفت: براي اين منظور تفاهمنامه اي با دانشگاه شهيد بهشتي تهران منعقد شده که براساس آن آموزشکده ي دندانپزشکي در شهر ايلام به صورت مشترک با اين دانشگاه تاسيس مي شود.
وي همچنين گفت:  تفاهمنامه اي با دانشگاه علوم پزشکي اهواز جندي شاپور، منعقد شده است جهت راه اندازي مشترک آموزشکده  داروسازي در شهرستان دهلران در جنوب استان که در صورت اجرا  طرحهاي  بسيار مهمي  در زمينه  آموزشي درماني خواهند بود.
وي ايجاد سه مرکز بهداشتي ، درماني، 14 خانه  بهداشت  و راه اندازي 13 پايگاه فوريت پزشکي جاده اي را از ديگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکي استان برشمرد .
 
ابلاغ  شيوه نامه اجرايي تجميع پايان نامه ها به دانشگاههاي وزارت علوم

گروه آزمون وسنجش : رئيس پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران از ابلاغ شيوه نامه اجرايي تجميع پايان نامه ها به دانشگاههاي وزارت علوم در هفته آينده خبر داد.
دکتر سيد اميد فاطمي در گفتگو با مهر، افزود: اين شيوه نامه با توجه به ابلاغ جديد وزيرعلوم، مبني بر اجباري شدن انتشار تمامي پايان نامه هاي دانشجويي در سايت پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي و تجميع تدوين شد و هفته آينده به تمامي دانشگاهها و پژوهشگاههاي کشور ابلاغ مي شود.
وي اظهار داشت: به وسيله اين شيوه نامه، يک سري فرمت مشخص تعريف و دانشگاه مي تواند به صورت آن لاين به سيستم متصل شود.
رئيس پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران گفت: همچنين بر اساس اين شيوه نامه دانشگاهها و مراکز پژوهشي وزارت علوم  بايد پس از فارغ التحصيلي دانشجويان خود نسبت به درج اطلاعات مربوط به پايان نامه در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي اقدام کنند.
وي اضافه کرد: البته  شرايط  براي انتشار پايان نامه ها از زمان تصويب ، در سايت پژوهشگاه فراهم است اما در حال حاضر بيشترين تاکيد بر انتشار پس از فارغ التحصيلي دانشجويان است.
فاطمي اظهار داشت:  پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي آمادگي لازم براي دريافت پايان نامه هاي دانشگاهها و مراکز پژوهشي ساير دستگاههاي اجرايي را نيز دارد و سامانه مربوط به اين امر نيز براي کل کشور طراحي شده اما در حال حاضر تجميع  پايان نامه هاي  دانشگاهها و پژوهشگاههاي وزارت علوم اجباري است.
 
اعلام آخرين مهلت ثبت نام در دروس الکترونيکي حوزه علميه مجازي 

گروه آزمون وسنجش : آخرين مهلت ثبت نام اينترنتي دانشياران دروس الکترونيکي در حوزه علميه مجازي امروز5 ارديبهشت ماه  اعلام شد.
مدير دفتر فناوري اطلاعات مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران در گفتگو با مهر با اعلام اين خبر گفت: آخرين فرصت ثبت نام طلاب خواهر و برادر به عنوان آموزشيار حوزه هاي علميه مجازي تا امر.وز 5 ارديبهشت ماه  است.
مجتبي جعفري افزود : ثبت نام کنندگان در اين دوره، پس از موفقيت در مصاحبه علمي و تخصصي به عنوان آموزشيار، مراحل تبديل مواد خام آموزشي به محتواي الکترونيکي را برعهده خواهند داشت.
علاقمندان مي توانند براي کسب اطلاعات بيشتر به آدرس ir.whc.www مراجعه کنند.
 
موافقت شوراي گسترش با  ايجاد 5 رشته جديد
 در دانشگاه سمنان

گروه آزمون وسنجش : شوراي گسترش آموزش عالي با راه اندازي 5 رشته جديد در دانشگاه سمنان و پذيرش دانشجو در اين رشته  ها موافقت کرد.
به گزارش مهر،  شوراي گسترش آموزش عالي با پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد رشته هاي مهندسي عمران گرايش خاک و پي و الهيات و معارف اسلامي در گرايش اديان و عرفان در دانشگاه سمنان موافقت کرده است.در مقطع کارشناسي نيز رشته هاي مهندسي فناوري اطلاعات، کتابداري و مديريت دولتي با موافقت وزارت علوم در دانشگاه سمنان راه اندازي مي شود.
دانشگاه سمنان با 8 دانشکده، سه گروه پژوهشي و مرکز رشد و پارک علم و فناوري داراي 7 هزار و 600 دانشجو در 16 رشته دکتري، 36 رشته کارشناسي ارشد و 36 رشته کارشناسي است.
 
توسعه رشته اي دردانشگاه ملاير

گروه آزمون وسنجش : وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دور دوم سفر استاني هيئت دولت به استان همدان ظهرديروز از دانشگاه ملاير بازديد کرد.
به گزارش مهر، دانشگاه ملاير در سال 84 با 7 رشته تحصيلي فعاليت مي کرد که در سال 86 با 16 رشته تحصيلي به فعاليت خود ادامه داده است و توسعه رشته اي آن پس از فعال شدن مديريت فعلي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به بيش از صد در صد رسيده است.
دانشگاه ملاير هم اکنون در 9 رشته تحصيلي در مقطع کارشناسي دانشجو مي پذيرد و به تازگي موفق به اخذ مجوز راه اندازي مقطع کارشناسي ارشد رياضي کاربردي شده است.


 رشته زبان وادبيات فارسي

موضوع اين رشته تحصيلي:
امروزه دامنه ادبيات فارسي بسيار گسترده است به گونه اي که پيش بيني مي شود بتوان ده گرايش براي آموزش ادبيات فارسي تدوين کرد يعني دانشجو طي دو سال بعد يکي از گرايش هاي علوم بلاغي، ادبيات داستاني و گرايشهاي ديگري که مي توان در اين رشته پيش بيني کرد، مطالعه کند. اما آنچه امروز در دانشگاهها به عنوان ادبيات فارسي تدريس مي شود در کل آشنايي با مجموعه اي از متون نظم ونثر فارسي است در رشته ادبيات فارسي دو شاخه  ي اصلي زبان فارسي و ادبيات فارسي مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد که در بخش زبان فارسي مسائل مربوط به زبان شناسي، دستور زبان، اصول و نگارش و ويرايش و در بخش ادبيات، سبک شناسي، نقدادبي، انواع ادبي، تاريخ ادبيات، صنايع ادبي شامل بديع، معاني و بيان و عروض همچنين متون نظم و نثر کلاسيک مورد بررسي قرار مي گيرد.

توانايي هاي لازم:
اگر يک دانشجوي ادبيات از خواندن يک بيت شعر حافظ و يا خواندن داستانهاي شاخص و معروف ادبيات جهان لذت نبرد به اشتباه وارد اين رشته شده است چون دانشجوي زبان و ادبيات فارسي بايد دروس بسيار متنوع و گسترده اي را در وادي ادبيات فارسي بخواند واگر کسي علاقه مند نباشد اين رشته برايش ملال آور مي شود. اين رشته قلم درست و بيان خوب مي خواهد تا بتوان منظور خود را بخوبي تفهيم کرد. همچنين دانشجوي اين رشته لازم است که حافظه نسبتا قوي داشته باشد چون بخش عظيمي از مقولات ادبي را بايد به خاطر سپرد تا بتوان در مواقع مورد نياز به آنها دسترسي داشت.

موقعيت شغلي در ايران:
بعد از آموزش و پرورش، مطبوعات بهترين بستر براي فعاليت فارغ التحصيلان ادبيات فارسي است همچنين بهترين نيرو براي تنظيم و ارائه برنامه هاي ادبي راديو و تلويزيون و حوزه هاي فرهنگي وزارتخانه هاي مختلف کشور فارغ التحصيل اين رشته مي باشد. و از اينها گذشته يک ليسانس ادبيات اگر پويا و فعال باشد مي تواند يک نويسنده، شاعر يا منتقد گردد. در مراکز چاپ و نشر کتاب به عنوان ويراستار و ناظر ادبي در سير چاپ کتاب حضور داشته باشد. در ضمن تعدادي از فارغ التحصيلان نيز با توجه به ذوق و سليقه خود کارهاي ويژه اي انجام مي دهند که از آن جمله مي توان به شرکت در تاليف فرهنگهاي مختلف به عنوان پژوهشگر ادبي و يا " فيش نويس علمي" و " انتخابي" دايره المعارفها اشاره کرد.

درس هاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس پايه:
دستور زبان، تاريخ زبان فارسي، مرجع شناسي و روش تحقيق، آيين نگارش و پيرايش، بديع
.

دروس اصلي:
رودکي و منوچهري، فرخي و کسايي، رستم و سهراب، رستم و اسفنديار، قصيده هاي ناصرخسرو، خاقاني، مسعود سعد، نظامي، مثنوي معنوي، منطق الطير، حديقه سنايي، بوستان سعدي، غزليات و قصايد سعدي، حافظ، صائب، تاريخ بيهقي، سياست نامه و قابوسنامه، کشف السرار، کليله و دمنه، گلستان سعدي، مرصادالعباد، قرائت متون عربي، قواعد عربي، زبان خارجه تخصصي، عروض و قافيه، ادبيات معاصر، متون تفسيري، آشنايي با علوم قرآني، نقد ادبي.

دروس تخصصي:
عاني و بيان، مباني عرفان و تصوف، تاثير قرآن و حديث در ادب فارسي، تاريخ ادبيات، سبک شناسي.


 رييس دانشکده پزشکي دانشگاه شهيد بهشتي:
آموزش دانشجويان پزشکي بايد برمبناي  نيازهاي جامعه باشد

گروه آزمون وسنجش : رييس دانشکده پزشکي علوم پزشکي شهيد بهشتي درخصوص وضعيت آموزش پزشکي کشور گفت: آموزش پزشکي ايران يکي از مترقي ترين  برنامه هاي توجهي به آموزش پزشکي در منطقه و حتي دنيا مي باشد که مديريت و پياده کردن آن نيازمند توجه و تجربه بيشتر است.
دکتر علي حائري، در گفت وگو با ايسنا، افزود: آموزش يک موضوع پويا است و براين اساس براي پويايي سيستم آموزش بايد تلاش کرد تا فارغ التحصيلان پزشکي کشور، کساني باشند که در شرح وظايف خود موفق باشند. وي با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در خصوص تقويت و رشد آموزش پزشکي، اظهار کرد: اخيرا وزارت بهداشت دراين خصوص اقدامات خوبي انجام داده، به عنوان نمونه آموزش پزشکي را به طور مرتب مورد بحث و بررسي و اعتبار بخشي قرار مي دهد. همچنين دبيرخانه آموزش پزشکي عمومي در گذشته فعال نبود اما در حال حاضر اين  دبيرخانه فعاليت خوبي دارد و سامانه آموزشي و پزشکي کشور مرتب در حال ارزشيابي و پايش است.
وي همچنين وضعيت آموزش دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي را در کشور بسيار خوب توصيف و اعلام کرد که تحصيل در سيستم آموزشي کشور در اين مقاطع بسيار مورد توجه دانشجويان خارجي است به نحوي که اگر فرمولهاي آموزشي و امکانات آزمايشگاهي و تحقيقاتي ما اجازه تحصيل جنسيت ها و مليت هاي مختلف را از سراسر دنيا به ما مي داد ،  دانشجويان خارجي تخصصي و فوق تخصصي علوم باليني و پايه در کشور داشتيم.
دکتر حائري در ادامه با بيان اينکه نيازهاي سلامت جامعه تغيير کرده اند، نياز سنجي را يکي از ابزارهاي مهم در ايجاد استراتژي و برنامه ريزي مرتبط با سلامت مردم دانست و خاطر نشان کرد: دانشجويان پزشکي ، بر مبناي کاري که در جامعه بايد ارايه دهند، آموزش مي بينند و به عبارتي ديگر نيازهاي جامعه آموزش هاي اين افراد و وظايف آنها را مشخص مي کند.
ايجاد دو رشته طب ترافيک و رسانه سلامت
دکتر حائري با اشاره به ايجاد رشته طب ترافيک براي اولين بار در کشور در اين دانشگاه، آن را نشانه اي از رشد مدني جامعه دانست  و گفت:  پزشکان شاغل در نيروي راهنمايي و رانندگي  پليس، مي توانند در رشته تخصصي طب ترافيک تحصيل کنند.
وي افزود: در حال حاضر يکسال است که برنامه آموزشي آنها از سوي دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ارايه مي شود. پزشکان پليس راه، در اين رشته، مطالب مهندسي، مکانيک، استاندارد خودروها و رسيدگي به مسايل مختلف ترافيکي را فرا خواهند گرفت.
به گفته وي ،  طب رسانه يکي ديگر از رشته هاي نويني است که دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درصدد ارايه آن است. البته هنوز مشخص نيست که طب رسانه به عنوان يک رشته يا يک دوره آموزشي ارايه خواهد شد. رييس دانشکده پزشکي علوم پزشکي شهيدبهشتي هدف از رشته پزشکي رسانه را ايجاد پلي  بين مراکز آموزشي و درماني پزشکي با رسانه هاي تخصصي سلامت عنوان مي کند و مي گويد: در اخبار پزشکي فعلي، خبرها نگرش و رفتار مثبتي در جامعه در حد مطلوب ايجاد نمي کنند.  رشته رسانه سلامت  با نگرش ايجاد رفتار و فرهنگ سلامتي در بين مردم ايجاد خواهد شد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و قلمرو ورزش
دريچه هنر
سياسي و سياسي خارجي
دانش و پژوهش
آزمون و سنجش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
خبر دانشگاه
آگهي هاي روزنامه آفرينش
گزارش تصويري