جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/05/25 - روزنامه سراسري صبح ايران ( دوشنبه) نسخه شماره 3669

  خرما سرشار از فيبر، کلسيم، گوگرد، آهن، پتاسيم، فسفر 

    يکي از مواد غذايي ايرانيان خرماست که در ماه مبارک رمضان بيشتر خورده مي شود. خرما ميوه اي مغذي و مفيد است و بسياري از افراد، روزه خود را با آن باز مي کنند.  
به گزارش جام جم آنلاين اين ميوه سرشار از فيبر طبيعي است و روغن، کلسيم، گوگرد، آهن، پتاسيم، فسفر، منگنز، مس و منيزيم به وفور در آن يافت مي شود. به علاوه خرما سرشار از ويتامين ها و مواد معدني مختلف است. به طوري که گفته شده وجود خرما در يک رژيم غذايي سالم و متعادل اجتناب  ناپذير است.  
امروزه برخي خوراکي ها مانند زولبيا و باميه جاي خرما را در سفره افطار گرفته است، اما کارشناسان تغذيه تاکيد مي کنند هيچ ماده غذايي براي باز کردن روزه خواص خرما را ندارد.  
افراد به روش هاي مختلفي از خرما استفاده مي کنند. مانند مخلوط کردن شيره خرما با شير، خوردن آن با نان و کره تا تهيه غذا و شيريني هاي لذيذ و مقوي متنوع.  
خوردن خرما در ماه مبارک رمضان و باز کردن روزه توسط آن باعث مي شود از زياده خوري پس از افطار جلوگيري شود. وقتي بدن مواد غذايي خرما را جذب مي کند، احساس گرسنگي رفع مي شود; بنابراين مي توان ساير مواد غذايي را کم تر و آرام تر خورد. هر صد گرم خرما بيش از 300 کالري انرژي توليد مي کند. خرما انرژي کافي را به افراد خسته مي رساند.  
خواص درماني
خرما در درمان يبوست، اختلالات روده اي، مشکلات قلبي، ضعف جنسي و اسهال مفيد است و جزو مواد غذايي ملين به شمار مي آيد. به همين دليل براي افرادي که از يبوست رنج مي برند مفيد اعلام شده است. براي اين که هر چه بهتر و بيشتر از اين خاصيت خرما استفاده کنيد، بهتر است خرما را يک شب کامل در آب خيس دهيد. صبح روز بعد خرماهاي خيس خورده را مانند شربت مصرف کنيد. 
مواد موجود در خرما، براي درمان هرگونه اختلال روده اي مفيد است و مصرف مداوم آن رشد باکتري هاي مفيد در روده را افزايش مي دهد. 
افزايش وزن
خرما بخشي از رژيم غذايي سالم است چرا که قند، چربي، پروتئين و انواع ويتامين هاي ضروري در آن موجودند. بنابراين اين ماده غذايي در مقابله با کمبود وزن، کمک موثري خواهد بود. 
قلب  
ثابت شده است خرمايي که شب در آب خيس شده و صبح مصرف شود، براي قلب هاي ضعيف مفيد است. اگر اين کار را دو بار در هفته انجام دهيد به تقويت قلب خود کمک کرده ايد.  
اسهال  
خرماهاي رسيده حاوي پتاسيم هستند. پتاسيم نيز براي کنترل اسهال مفيد است. به علاوه اين محصول به راحتي قابل هضم بوده و از اين رو در بر طرف شدن مشکلات ناشي از اسهال کمک مي کند.  
نکته آخر اين که اگر چه خرما حاوي مواد غذايي مهم و ارزشمند است و در کشور ما انواع خرماهاي مرغوب برداشت و به بازار عرضه مي شود اما در انتخاب آن بايد دقت زيادي کرد. زيرا سطحي چسبناک داشته و ناخالصي هاي مختلف را جذب مي کند. قبل از مصرف، خرما را بشوييد و از جايي آن را تهيه کنيد که اطمينان داريد. هنگام خريد خرماهاي بسته بندي شده هم از سلامت بسته بندي آن مطمئن شويد.  


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش و پژوهش
اقتصادو بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آموزش وسنجش
ورزشي ودرقلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه