جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/10/04 - روزنامه سراسري صبح ايران ( شنبه) نسخه شماره 3771

 خبر 

زمان برگزاري آزمون‌هاي پاياني دوره‌هاي پودماني علمي كاربردي مديريت خانواده اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : زمان برگزاري آزمون‌هاي پايان پودمان دوره كارداني علمي كاربردي پودماني غيرحضوري مديريت خانواده اعلام شد. به گزارش خبرنگار آفرينش ، براساس برنامه پيش‌بيني شده، آزمون پايان پودمان پرورش گلهاي زينتي در خانه صبح 9 دي ماه، حقوق خانواده عصر9 دي ماه، كاربري كامپيوتر صبح10دي ماه، دكوراسيون و تزئينات داخلي خانه عصر10دي ماه، دروس عمومي صبح16دي ماه، مديريت اقتصاد و برنامه‌ريزي در خانه عصر16دي ماه، مشاوره خانواده صبح 17دي ماه و كاربرد اصول و نگهداري لوازم خانگي عصر 17 دي ماه برگزار مي‌شود. براساس اين گزارش، آزمون پايان پودمان آشپزي و سفره‌آرايي صبح 23دي ماه، آداب و معاشرت و همسرداري عصر 23دي ماه، روانشناسي و تعليم و تربيت كودكان صبح 24دي ماه و جمعيت، بهداشت و فوريتهاي پزشكي عصر 24دي ماه برگزار مي شود. دانشجويان دوره كارداني علمي كاربردي پودماني غيرحضوري مديريت خانواده مي‌بايست جهت دريافت كارت ورود به جلسه آزمون بصورت اينترنتي از 5 دي ماه به پايگاه الكترونيكي dlearing.uast.ac.ir مراجعه كنند.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس :

وزارت علوم براي پذيرش دانشجوي فني وحرفه‌اي بايد آزمون مجزا برگزاركند

گروه آزمون وسنجش : رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، با اشاره به حضور وزير علوم در اين كميسيون گفت: در اين جلسه مباحثي در خصوص برگزاي متمركز آزمون دكتري، تعيين تكليف برگزاري آزمون فني‌ و حرفه‌اي در سال 90 كه بر اساس مصوبه برنامه پنجم بايد توسط وزارت علوم انجام گيرد و افزايش ظرفيت پذيرش آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي در سال 89 مطرح شد.علي عباسپور تهراني فرد در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: وزيرعلوم براي پاسخگويي به سوالات برخي نمايندگان در كميسيون آموزش و تحقيقات حضور يافته بود اما از آنجا كه نمايندگان سوالات خود را پس گرفتند، مباحث مختلف ديگري از جمله متمركز شدن آزمون دكترا مطرح شد.نماينده مردم تهران در خانه ملت گفت: ما با متمركز شدن آزمون دكتري و اينكه از تعدد آزمون‌ها جلوگيري به عمل آيد مخالف نيستيم.وي ادامه داد: در آيين‌نامه‌اي كه به اين منظور تدوين شده در توضيحاتي آمده است كه دانشجويان بر اساس 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد نمره كارشناسي و كارشناسي ارشد رتبه‌بندي مي‌شوند و بر اساس درخواست دانشگاه‌ها سه تا چهار برابر ظرفيت، دانشجو به دانشگاه‌ها معرفي مي‌شود اما آنها در انتخاب دانشجوياني كه معرفي مي‌شوند كاملا اختيار دارند و ديگر نمرات آزمون دخالتي ندارد، ولي اين موضوع كه دانشگاه‌ها كاملا اختيار دارند، در آيين‌نامه ابلاغي به صورت صريح نيامده است لذا سبب بروز ابهام و سوال براي دانشگاه‌ها شد.به گفته عباسپور موضوع مورد ابهام ديگر براي دانشگاه‌ها درباره چگونگي برگزاري آزمون است، به تعبير بهتر پس از ارزيابي استعداد تحصيلي و مسايل ديگر اين سوال پيش مي‌آيد كه آزمون تخصصي‌ چطور قرار است برگزار ‌شود، اين آزمون قاعدتا بايد شامل دروس تخصصي كارشناسي ارشد باشد كه براي تحقق آن بايد با دانشگاه‌هاي مادر و زبده مذاكره به عمل آيد، دانشگاه‌ها طي تماس با كميسيون در اين خصوص ابراز نگراني كرده‌ و به همين علت هنوز اعلام ظرفيت نكرده‌اند لذا ما در حال رايزني هستيم كه اين نگراني‌ها را براي برگزاري آزمون متمركز دكترا رفع كنيم.رييس كميسيون آموزش و تحقيقات همچنين خاطرنشان كرد: وزير علوم و معاون آموزشي اين وزارتخانه در پاسخ به اين ابهامات عنوان كردند اين مكانيزم در سايت سازمان سنجش به صورت صريح عنوان شده است، اما به نظر ما سايت سازمان سنجش بخشنامه يا ابلاغيه محسوب نمي‌شود لذا حتما بايد در آيين‌نامه ذكر شود ضمن اينكه در امتحان‌هاي دروس تخصصي هم حرف و حديث‌هايي وجود دارد كه حتما بايد با دانشگاه‌هاي‌ مادر مشورت صورت گيرد.عباسپور پذيرش نحوه برگزاري آزمون براي پذيرش دانشجو در دانشكده‌هاي فني و حرفه‌اي در سال 90 را يكي ديگر از محورهاي مورد بحث در جلسه كميسيون با حضور وزير علوم عنوان و اظهار كرد: پذيرش دانشجو در دانشكده‌هاي فني و حرفه‌اي از سال آينده به وزارت علوم محول مي‌شود كه به همين منظور وزير آموزش و پروش عنوان كرده بود فارغ‌التحصيلان هنرستان‌ها به عنوان گروه ششم در كنكور سراسري شركت كنند اما وزير علوم اين پيشنهاد را نپذيرفته است، چراكه آن را خلاف مصوبات مجلس مي‌داند.وي گفت: در كنكور سراسري داوطلبان بايد دوره پيش‌دانشگاهي را سپري كرده‌ باشند، كميسيون هم معتقد است كه امكانپذير نيست كه داوطلبان فني‌ و حرفه‌اي در كنكور سراسري شركت كنند، آنها بايد در همان آزمون اختصاصي كه براي فارغ‌التحصيلان دبيرستان‌هاي فني و حرفه‌اي برگزار مي‌شد، شركت كنند.به گفته عباسپور، زماني كه آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي زيرنظر آموزش و پرورش بود يك امتحان مخصوص براي اين دانش‌آموزان برگزار مي‌شد و نهايتا به مقطع كارداني پيوسته يا كارشناسي ناپيوسته در آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي راه پيدا مي‌كردند، ما معتقديم وزارت علوم بايد با همين مكانيزم يك آزمون اختصاصي براي فارغ‌التحصيلان هنرستان‌ها و پذيرش دانشجو در آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي به عمل آورد كه نهايتا وزارتخانه‌ هم با اين روش موافق است.رييس كميسيون آموزش و تحقيقات افزود: آخرين محور جلسه روز سه‌شنبه كميسيون در خصوص پذيرش آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي در سال 89 بود، طبق قانون مصوب مجلس آموزش و پروش بايد براي مقطع كارداني به كارشناسي ناپيوسته در بهمن ماه سال جاري دانشجو پذيرش كند اما اگر قرار باشد ظرفيت پذيرش بر اساس ظرفيت سال 87 يعني حدود هزار نفر بيشتر نباشد، آن را كم مي‌دانيم.عباسپوربا اشاره به درخواستي كه قبلا كميسيون در خصوص افزايش ظرفيت پذيرش در سال جاري به آموزش و پروش ارايه كرده است، گفت: بر اساس اين درخواست از آموزش و پرورش خواستيم اين ظرفيت را به چند هزار افزايش دهند تا دانشجوياني كه امسال مي‌خواستند به آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي راه پيدا كنند اما در تعيين رشته ظرفيت تنها ويژه فرهنگيان اعلام شده بود مشكلشان حل شود و بتوانند به تحصيل ادامه دهند.رييس كميسيون آموزش و تحقيقات در پايان خاطرنشان كرد: علي‌الاصول از سال 90 آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي تحت پوشش وزارت علوم قرار مي‌گيرند لذا آموزش و پرورش بايد داوطلبان سال جاري را به نحو احسن هدايت كند.

معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم خبر داد:

آيين‌نامه‌ ارتقاء اساتيد به‌زودي ابلاغ مي شود

گروه آزمون وسنجش : معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم از ابلاغ آيين‌نامه‌ ارتقاء اعضاي هيئت علمي در آينده اي نزديک خبر داد و گفت: پژوهشهاي نياز محور و کاربردي در اين آئين نامه بسيار پر رنگ و جزء شرايط الزامي ارتقاء اعضاي هيئت علمي ديده شده است.محمد مهدي نژاد نوري در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: اين که پژوهش نياز محور شرط الزامي ارتقاء اعضاي هيئت علمي شود منجر مي شود اعضاي هيئت علمي همان طور که تلاش زايد الوصفي را طي چند سال گذشته در توليد مقالات علمي داشته اند همين تلاش را براي رفع نيازهاي کشور نيز داشته باشند.معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تصويب آيين‌نامه جديد فرصت مطالعاتي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: اساس کار در آئين نامه جديد فرصت مطالعاتي اعضاي هيئت علمي "نياز محوري" است يعني استادي به فرصت مطالعاتي نمي رود مگر طرحش به تاييد شوراي دانشگاه برسد و معلوم شود که مي خواهد چه نيازي از کشور را برطرف کند.وي افزود: در آئين نامه جديد فرصت مطالعاتي اعضاي هيئت علمي، فرصت هاي مطالعاتي داخل کشور را به رسميت شناختيم تا اعضاي هيئت علمي بتوانند براي فرصت مطالعاتي به موسسات داخلي بروند و علاوه بر حقوق رسمي‌شان دوباره از آن موسسه نيز حقوق، مزايا و حق الزحمه دريافت کنند.

رييس مركز تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي اهواز :

اخذ مجوز براي پذيرش 6 دانشجوي دكتري
در اين مركز

گروه آزمون وسنجش : رييس مركز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: براي نخستين‌بار مجوز پذيرش 6 دانشجوي مقطع PhD از سوي وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشكي به اين مركز داده شد.دكترسيدمحمد علوي در گفت‌وگو با ايسنا - منطقه خوزستان، اظهاركرد: اين دانشجويان در رشته‌هاي بيماري‌هاي عفوني، باكتري‌شناسي و قارچ پذيرش مي‌شوند.وي با بيان اينكه اين مركز در سال 82 راه‌اندازي شد، افزود: هدف از راه‌اندازي مركز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري توليد دانش و گسترش بخش سلامت است كه به اين ترتيب مي‌توان در بخش سلامت با شناختن بيماري‌هاي عفوني قارچي، انگلي و سالك و بيماري‌هايي كه سلامت و بهداشت جامعه را تهديد مي‌كنند، گام موثري برداريم و در زمينه ارائه راهكار براي بهداشت جامعه فعاليت كنيم.رييس مركز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: در بخش توليد علم و دانش نيز فرصتي براي دانشجوياني كه در دانشكده‌هاي پزشكي و بهداشت تحصيل مي‌كنند، فراهم مي‌شود تا با شناخت مسائل عمده بهداشت، با راهكارهاي جديدي آشنا شوند.علوي گفت: تا سال گذشته وزارت بهداشت موافقت اصولي خود را فعاليت اين مركز اعلام كرده بود كه اين مركز امسال موافقت قطعي براي ادامه فعاليت‌هايش را از وزارت بهداشت دريافت كرد.وي اظهاركرد: در طول اين سال‌ها بيش از60 مقاله داخلي و حدود 80 مقاله بين‌المللي و ISI از سوي محققان اين مركز ارائه شده است. به عنوان مثال يكي از كارهاي تحقيقاتي مركز بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري در زمينه تشخيص و درمان بيماري سل و راه‌هاي پيشگيري از آن بوده ‌است.رييس مركز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: سال گذشته پس از مركز تحقيقات دانشگاه اصفهان رتبه دوم را كسب كرد و امسال هم با حفظ رتبه قبلي پس از مركز تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، جايگاه دوم را در كشور از آن خود كرده است.

رييس اتحاديه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي:

تاثيراجراي هدفمندي يارانه‌ها برموسسات غيرانتفاعي بررسي مي‌شود

گروه آزمون وسنجش : رييس اتحاديه موسسات و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي گفت: دراولين دستور شوراي مركزي اتحاديه دانشگاه‌ها و موسسات غيرانتفاعي كه 23 دي ماه برگزار مي‌شود، دقيقا ميزان تاثير اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها بر مسائل مختلف بررسي و مشخص مي‌شود.دكتر علي آهون‌منش در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: تا پايان ترم اول سال تحصيلي دو اتفاق براي دانشگاه‌ها و موسسات غير انتفاعي رخ داد كه از جمله آن مي‌توان به مساله عدم افزايش شهريه موسسات غيرانتفاعي اشاره كرد.آهون منش با اشاره به خالي ماندن حداقل50 درصد ظرفيت‌هاي اعلام شده وزارت علوم در موسسات و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي به عنوان دومين معضل اين موسسات در سال جاري اظهاركرد: متاسفانه هم به شهريه موسسات و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي مبلغي اضافه نشده است و هم اينكه تعداد دانشجويان آنها نصف شده است.وي با اشاره به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها ، تصريح كرد: دولت براي بخش دولتي، صنايع و كشاورزي بسته‌هاي كمكي را اعلام كرده است و به اجرا مي‌گذارد، اما براي موسسات غيرانتفاعي تا اين لحظه هيچ وعده يا ابلاغي صورت نگرفته است.رييس اتحاديه موسسات غير انتفاعي با اشاره به نخستين اثرات اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها از چند روز گذشته، عنوان كرد: در نخستين روز اجراي اين طرح راننده‌هاي سرويس اساتيد، عنوان كرده بودند كه در گذشته با 5/2 دفعه زدن گاز مبلغ 5 هزار تومان پرداخت مي‌كردند؛ اما الان با همين تعداد دفعات بايد مبلغ 25 هزار تومان بپردازند.وي افزود: ما به صورت علي الحساب فعلا براي خودروهاي پرايد مبلغ ماهيانه 180 هزار تومان و براي خودروهاي پژو مبلغ 250 هزار تومان اضافه كرديم كه اين ميزان هزينه درجايي ديده نشده است.رييس اتحاديه موسسات و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي افزود: خدمات و استهلاك خودروها ثابت اما هزينه افزايش گازوئيل اجتناب ناپذير است و بايد اين افزايش هزينه‌ از سوي دانشگاه‌ به راننده‌ها پرداخت شود.وي با اشاره به افزايش هزينه‌ قبوض برق، گاز، آب، تلفن و پخت و پز عنوان كرد: قطعا اين مسائل مي‌تواند در ارائه خدمات دانشجويي تاثيرگذار باشد. همانطور كه به عنوان مثال مشكلات پخت و پز و آشپزي بر غذاي دانشجويي تاثير خواهد گذاشت.آهون منش ادامه داد: در اولين دستور شوراي مركزي اتحاديه دانشگاه‌ها و موسسات غيرانتفاعي كه 23 دي ماه برگزار مي‌شود، دقيقا ميزان تاثير اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها بر مسائل مختلف مشخص مي‌شود.وي در خاتمه از دولت خواست تا همانطور كه تمهيدات ويژه‌اي براي صنايع و كشاورزي انديشيده‌اند در مورد آموزش‌هاي غير انتفاعي نيز حداقل گوش چشمي داشته باشند.

مديركل آموزشي وزارت علوم خبرداد :

اعلام تعيين تسهيلات ويژه براي دانشجويان استعداد درخشان

گروه آزمون وسنجش : مدير كل دفتر آموزشي و تحصيلات تكميلي وزارت‌ علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به برخي تسهيلات پيش‌بيني شده براي دانشجويان استعداد درخشان، از اعطاي وام دانشجويي به اين دسته از افراد، سه برابر بيشتر از ساير دانشجويان خبرداد.دكتر سعيد قديمي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه در بحث وام دانشجويي پيش بيني شده است كه دانشجويان استعداد درخشان سه برابر بيشتر از دانشجويان معمولي وام دريافت كنند، اظهاركرد: همچنين در بحث تسهيلات پژوهشي نيز پيش‌بيني شده است كه اين افراد بتوانند از امكانات تمام آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي سراسر كشور استفاده كنند. وي افزود: در زمينه خوابگاه نيز براي دانشجويان استعداد درخشان تسهيلات ويژه‌اي در نظر گرفته شده است تا اين دسته از افراد بتوانند در بحث خوابگاه مجردي و متاهلي در اولويت قرار گيرند و بدون قيد خوابگاه در اختيارشان قرار گيرد.قديمي اظهاركرد: همچنين پيگير جدي بحث بورس اين دسته از دانشجويان به خصوص در مقطع دكتري هستيم. مديركل دفتر پشتيباني و حمايت آموزش‌عالي وزارت ‌علوم با تاكيد براينكه تنها به دنبال اين نيستم كه با حمايت‌هاي ويژه مالي اين دسته از افراد را حمايت كنيم، تصريح كرد: دانشجويان استعداد درخشان بايد از نظر فرهنگي به اين شرايط برسند كه اين كشور سرمايه گذاري سنگيني را براي آنها كرده است و اين افراد بايد نقش خودشان را در دغدغه‌ها و مشكلات كشور به خصوص در حوزه اشتغال و علوم انساني ايفا كنند و بايد از توانايي اين افراد حداكثر استفاده شود.قديمي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بايد توجه ويژه‌اي به استعداد‌هاي درخشان داشت، اما نبايد فراموش شود كه اين افراد نيز يك مسئوليت جدي نسبت به كشور و جامعه خود دارند و اميدواريم به موازات اين تسهيلاتي كه براي آنها در نظر مي‌گيريم، اين فرهنگ‌سازي نيز انجام شود تا افرادي تربيت كنيم تا مسئوليت‌پذير باشند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه