جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/12/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 3838

 مديرکل تامين و توزيع کالا وزارت بازرگاني:
  هيچ‌گونه گزارشي مبني بر افزايش قيمت نداشته‌ايم 

معاون توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي گفت: ميوه به ويژه سيب و پرتقال به اندازه كافي و حتي بيش از نياز در كشور توليد مي‌شود اما وزارت بازرگاني از واردات به عنوان روشي براي تنظيم بازار استفاده مي‌كند.مجيد خليلي خشنود در گفت‌وگو با فارس در مورد تأمين ميوه شب عيد افزود: ميوه به ويژه سيب و پرتقال به اندازه كافي و حتي بيش از نياز در كشور توليد مي‌شود.

معاون وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اينكه پس دليل حضور پرتقال پاكستاني و سيب فرانسوي و ساير ميوه‌هاي وارداتي در كشور چيست، افزود: واردات برخي ميوه‌ها به دليل تنظيم بازار است و اين طور نيست كه دليل واردات حتما به خاطر كمبود در بازار باشد. وي افزود: اگر در مقابل توليد 3 ميليون تن سيب، 2 هزار تن سيب هم وارد كشور شود هيچ اتفاقي نمي‌افتد و اين دليل بر پايين بودن توان توليد در كشور نيست.

معاون توليدات گياهي افزود: سالانه 200 هزار تن صادرات سيب در كشور وجود دارد اما احتمال دارد كساني بخواهند اين محصول را با قيمت بالا به مردم بفروشند و وزارت بازرگاني به عنوان مسئول تنظيم بازار از واردات به عنوان روشي براي مقابله استفاده مي‌كند كه ارتباطي به وزارت جهاد كشاورزي ندارد.

معاون وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به دليل حضور سير چيني در بازار گفت: توليد سير در كشور به اندازه كافي بوده و حتي صادرات هم وجود دارد و سير ايراني از مرغوب‌ترين سير دنياست كه طرفداران زيادي هم دارد اما احتمال دارد كسي بخواهد سير ايراني را با قيمت بالا بفروشد و سير ارزان وارد كشور كند كه به هر حال نوعي تجارت است.

اين در حالي است ،مديرکل تامين و توزيع کالا وزارت بازرگاني با تکذيب خبرهاي مربوط به افزايش قيمت ميوه در بازار، گفت: هيچ‌گونه گزارشي مبني بر افزايش قيمت نداشته‌ايم و بازرسان اصناف و سازمان‌هاي بازرگاني به طور شبانه‌روزي قيمت و کيفيت ميوه‌هاي توزيعي را کنترل و با هرگونه تخلف به شدت برخورد مي‌کنند.

يداله صادقي گفت: ميوه براي ايام پاياني سال به اندازه کافي ذخيره شده و هيچگونه کمبودي وجود ندارد.

سياست‌هاي دولت براي تنظيم بازار داخلي

اين در حالي است ،رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني سياست‌هاي دولت براي تنظيم بازار داخلي را تشريح كرد كه از جمله اين‌ها مواردي مانند در نظر گرفتن سياست‌هاي كنترل عرضه، پرداخت يارانه‌هاي مصرفي و توليدي، محدوديت‌هاي واردات چه تعرفه‌اي و چه غيرتعرفه‌اي،‌ سياست ضد دامپينگ و ممنوعيت صادرات به صورت فصلي يا كلي است. مهدي فتح‌اله ، درباره تنظيم بازار عنوان كرد: تجربه ساير كشورهاي جهان نشان داده كه تنظيم بازار پايدار خصوصا در ايام پرمصرف؛ تنها از طريق شيوه‌هاي علمي امكان‌پذير است. رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني مهمترين هدف هر نظام اقتصادي را برقراري تعادل پايدار ذكر كرد و افزود: تنظيم بازار مهم‌ترين مقوله مطرح براي ايجاد،‌ حفظ و پايداري نظام اقتصادي و كاهش نوسانات متغيرهاي اصلي بازار است. وي درباره تنظيم بازار كشور اظهار كرد: وزارت بازرگاني در خط مقدم تنظيم بازار داخلي قرار گرفته و در اين خصوص تجارب موفقي هم در سنوات گذشته داشته است.‌ سياست‌هاي دولت را در اين زمينه مي توان در سياست‌هاي داخلي و مرزي تقسيم‌بندي كرد‌ كه درباره سياست‌هاي داخلي تنظيم بازار مي‌توان به سياست‌هاي كنترل عرضه، پرداخت يارانه‌هاي مصرفي و توليدي، سياست‌هاي قيمتي، ‌ذخيره‌سازي،‌ فروش داخلي با تخفيف،‌ انتقال توليد از نواحي داراي مازاد به نواحي داراي كمبود،‌ اطلاع‌رساني، ‌سياست‌هاي ضد كارتل و موارد ديگر اشاره كرد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
سياسي
خبر دانشگاه
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
اجتماعي
مرزپرگهر
دريچه هنر
دانش و پژوهش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه