جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1390/08/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 4016

 خبرها از عالم علم 

 درمان عوارض پوستي با آب، سبزي و ميوه‌هاي تازه

استفاده از آب، سبزي و ميوه‌هاي تازه در درمان انواع عوارض پوستي و اقسام جوش تاثير چشمگيري دارد.دکتر داوود دستي، متخصص پوست در گفت‌وگو با ايسکانيوز در خصوص انواع جوش و راه‌هاي درمان آن مي‌گويد: براي مداواي هر نوع جوش راهي متناوب وجود دارد.پيش از درمان بايد نوع جوش و انگيزه بروز آن را بررسي کرد و بعد در پي از بين بردنش اقدام کرد.وي مي‌گويد: جوش‌هاي سرسياه، دانه‌هاي سرسياه و سرسفيد، کورک و ديگر انواع جوش، هر يک به دليلي خاص بروز مي‌کند و نوع درمانش با يکديگر تفاوت دارد.وي افزود: پوست، حساس و آسيب‌پذير است و عوامل دروني و بيروني، بسيار زود بر روي آن اثر مي‌گذارد به همين دليل است که به محض احساس بيماري، پوست حال بيمار گونه‌اي مي‌يابد و کدر و پريده رنگ مي‌شود.وي در خصوص آکنه افزود: اين قبيل جوش‌ها بيشتر در دوران بلوغ ظاهر مي‌شوند و ممکن است در سراسر دوران جواني وجود داشته باشد اما تا سن 25 و حداکثر 30 سالگي خود به خود از بين مي‌رود.

اين نوع جوش‌ها در پيشاني، بيني، چانه، سينه، پشت و گاهي قسمت فوقاني بازو ديده مي‌شود.دستي در خصوص درمان جوش مي‌گويد: کساني که پوست جوش زايي دارند بايد از مصرف زياد مواد قندي و چرب خودداري کنند.

ويتامين‌هاي E و C و B و A در درمان جوش تاثير فراواني دارد.

وي معتقد است براي کاهش جوش بايد به نکات زير توجه کرد:

1- هرگز جوش صورت را با ناخن تحريک نکنيد، قشري که روي جوش را پوشانده، محافظ پوست است و از نفوذ آلودگي‌ها جلوگيري مي‌کند اما اگر از بين برود آلودگي به درون آن نفوذ مي‌کند و جوش عفوني مي‌شود و حتي پس از بهبودي نيز جاي جوش روي پوست باقي مي‌ماند.

2- براي مبارزه با جوش بايد چربي پوست را از بين برد، زيرا چربي زياد پوست، جوش را به وجود مي‌آورد. اگر پوست چرب و جوش زايي داريد، بيش از روزي يکبار پوستتان را بشوييد.وي معتقد است اگر مي‌خواهيد جوش نداشته باشيد از آجيل، انواع سس‌ها، ادويه‌ها، غذاهاي سرخ شده، چربي‌هاي حيواني، شکلات، بستني، نوشابه‌هاي گازدار، پنيرهاي چرب، قهوه و و غيره تا آن جايي که امکان دارد دوري کنيد.

غذايي مفيد براي بيماران آلزايمري

يك مطالعه جديد تاييد كرد كه مصرف روزانه نوعي غذاي درماني موسوم به «Souvenaid» مي‌تواند به بهبود حافظه در مبتلايان به نوع خفيف آلزايمر كمك كند.به گزارش ايسنا، اين فرمول غذايي با خواص درماني، تركيبي از ريزمغذي‌هاي استاندارد است كه به ويژه براي تحريك و كمك به شكل‌گيري ارتباطات عصبي ضروري موسوم به سيناپس‌ها تهيه شده است.به گزارش پايگاه اينترنتي زي نيوز، كارشناسان مي‌گويند فقدان اين سيناپس‌ها عامل اصلي در تحليل رفتن حافظه و بروز ناتواني ذهني در اين بيماران است. دكتر فيليپ شلتنز متخصص نورولوژي ذهني و رئيس مركز آلزايمر در مركز پزشكي دانشگاه «وي يو» در آمستردام نتايج دومين مطالعات باليني خود را در اين زمينه در چهارمين كنفرانس بين‌المللي كاليفرنيا با عنوان «آزمايشات باليني در زمينه آلزايمر» ارائه كرده است.

اين آزمايشات نشان داد كه مصرف اين فرمول غذايي به مدت 12 هفته امتيازات مربوط به تست حافظه را در اين بيماران افزايش مي‌دهد كه اين امر نشان دهنده بهبود عملكرد حافظه و رشد سيناپس‌هاي جديد در مغز اين افراد است.به گزارش ايسنا،«Souvenaid» يك غذاي درماني مخصوص بيماران مبتلا به آلزايمر و حاوي مجموعه مفيدي از ريزمغذي‌ها شامل مونوفسفات اوريدين، كولين، اسيدهاي چرب امگا -3 شامل اي پي آ و دي اچ آ، فسفوليپدها، ويتامين‌هاي گروه ب و آنتي‌اكسيدانها است.

غذايي براي سلامت

يكي از نكات خوب در مورد ميوه ها اين است كه مي توان آنها را خشك كرده و به اين ترتيب،انواع متنوعي از آنها را براي تمام طول سال قابل دسترس ساخت. با وجود خشك شدن ميوه ها، همچنان مواد غذايي خوب و مفيدي در آنها يافت مي شود. معمولاً خشكبار يك خوراكي لذيذ و خوشمزه براي ورزشكاران ، گردشگران و يا كساني كه در زمينه ورزش هاي شامل مسافت دور كار مي كنند، به حساب مي آيد. اين مواد، منابع انرژي غذايي هستند كه شامل مقادير مشخص آهن، پتاسيم و سلينم و نيز مقادير كمي از ساير مواد معدني و به خصوص فيبرو ويتامين A (درميوه هاي خشك شده زرد يا نارنجي) مي باشند.

به گزارش سلامت نيوزبه نقل از پايگاه ميوه و سبزي‌ ايران، خشكبار براي كساني كه از يبوست رنج مي برند، بسيار مناسب است، چرا كه غني از فيبر مي باشد و نقش ملين را بازي مي كند. به علاوه، براي كساني كه مبتلا به كم خوني مي باشند. نيز به دليل وجود منابع غني از آهن مفيد خواهند بود.

در ادامه، به برخي از بهترين انواع ميوه هاي خشك و خشكبار در زير اشاره مي كنيم:

خرما: خرما يك جانشين مناسب براي مواد قندي و شكر محسوب مي شود. به علاوه، يك درمان مناسب براي عارضه خستگي مزمن و نيز كساني كه از آنمي (كم خوني) رنج مي برند، به حساب مي آيد. انواع متنوع خرماي خشك شده غني از آهن هستند. به علاوه، تمام انواع آن داراي حجم زيادي فيبر بوده و يك منبع غذايي از نظر پتاسيم به حساب مي آيند.

برگه آلو (بخارا): اين برگه ها از آلو و يا گوجه خشك شده به دست مي آيند كه از نظر پتاسيم غني بوده و در نتيجه براي كساني كه فشار خون بالا دارند، بسيار مناسبند. به علاوه، در اين برگه ها مقدار زيادي نياسين، ويتامين A و ويتامين B6 و وجود دارد. در اين برگه ها، يك ماده شيميايي به نام هيدروكسي فنيليساتين Hydroxphenylisatin وجود دارد كه موجب تحريك عضلات نرم روده بزرگ و كارايي بيشتر آنها شده و در نتيجه، برگه را به عنون يك عامل ملين و از بين برنده يبوست شناسانده است.

كشمش: كشمش يا انگور خشك شده كه در روش سنتي به صورت خوشه اي چيده شده و سپس روي زمين گذاشته مي شد تا در معرض نور و گرما خشك شود،يك منبع غني از مواد غذايي انرژي زاست. بهترين حالت آن وقتي است كه بگذاريم روي درخت خشك شود. اگر هم خوشه ها را چيده و روي زمين رها كنيم معمولاً بين 7 تا 10 روز تبديل به كشمش خواهند شد. روش هاي مدرن و جديد امروزي به صورت چيدن مكانيزه خوشه هاي انگور است. به اين ترتيب كه درخت مو را از قسمت پايين خوشه هاي انگور چيده و به اين ترتيب كشمش ها در شرايط طبيعي و به صورت باقي مانده روي درخت با از دست دادن آب توسط انگور ها توليد مي شوند. كشمش براي تقويت طبيعي انرژي فوق العاده است. 100 گرم كشمش شامل حدود 70 گرم ساكروز، گلوكز و فروكتوز طبيعي است. (همگي جزو مواد قندي و هيدرات كربن هستند). اين ميوه براي افرادي كه از عارضه خستگي مزمن رنج مي برند، ايده آل است و نيز براي كساني كه نياز به انرژي بيش از حد نرمال دارند، مانند ورزشكاران و قهرمانان، صخره نوردها و دونده ها، منابعي عالي محسوب مي شود.كشمش غني از آهن است. 100 گرم كشمش شامل بيش از 25درصد مواد لازم توصيه شونده در يك روز براي زنان است. همچنين، فيبر زيادي در آن وجود دارد كه به كاهش كلسترول و بهبود عملكرد روده ها كمك مي كند. در كنار آن،از پتاسيم مي توان نام برد كه موجب كاهش فشار خون و جلوگيري از دفع مايعات بدن مي شود. همچنين سلنيوم در كشمش وجود دارد كه براي پوست عالي است. به علاوه، در كشمش، مقادير كمي از ويتامين A و مقادير مناسبي ويتامين B يافت مي شود.خيلي از افراد كشمش را به عنون يك غذاي كامل و به اصطلاح (دوپينگ) مي شناسند. عقيده خوبي است كه هميشه كشمش خريداري شده از سوپر ماركت را قبل از مصرف بشوييد. چرا كه ممكن است شامل سولفور و روغن هاي معدني باشند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي