جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1390/08/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 4022

 سرمقاله 

 وضعيت گاز طبيعي فشرده(سي ان جي) در کشور

بعد از تصميم دولت به استفاده از سي ان جي به عنوان سوخت پاک در کشور و جايگزيني اندک اندک آن به جاي بنزين و گازوئيل تلاش هايي از سوي دولت صورت پذيرفت و اخيرا مقامات دولتي اعلام کرده اند که ايران در احداث و توسعه ظرفيت جايگاه هاي گازطبيعي فشرده به مقام اول آسيا دست پيدا کرده و همچنين کشور شاهد رشد 30 درصدي مصرف سي ان جي در 6 ماه نخست امسال در مقايسه با سال گذشته بوده است . در اين بين به راستي اين پيشرفت هاي اعلامي تا چه اندازه در راستاي جايگزيني گاز طبيعي فشرده به جاي بنزين و گازوئيل در کشور بوده است؟

در پاسخ به پرسش فوق بايد گفت هر چند با رشد و راه اندازي جايگاه هاي جديد و رساندن آن به مرز حدود 1800 باب جايگاه، هم اکنون روزانه حدود 18 ميليون متر مکعب گاز طبيعي فشرده شده در جايگاه هاي سي ان جي به خودروهاي دوگانه سوز تحويل داده مي شود، اما بايد گفت با گذشت نزديک به يک سال از شروع هدفمندي يارانه ها در کشور همچنان وضعيت گاز طبيعي فشرده يا سي ان جي در حمل و نقل عمومي کشور با چالش هاي فراواني روبرو است . در اين بين اکنون بيش از 2 ميليون و 600 هزار خودروي گازسوز در کشور وجود دارد ولي اگر نگاهي به نسبت وجود جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي فشرده و وجود خودروهاي دو گانه سوز داشته باشيم در مي يابيم که به ازاى هر جايگاه گاز طبيعي فشرده حدود يک هزار و 600 خودرو دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد که در حالت استاندارد بايد به حدود 800 خودرو براى هر جايگاه برسد. در اين حال کمبود يک هزار جايگاه گاز طبيعي فشرده در کشور خود باعث بروز مشکلات زيادي شده است . گذشته از اين نيز چنانچه توليد و تبديل خودروهاي دو گانه سوز در کنار مشکلات کنوني جايگاه هاي عرضه سوخت سي ان جي ادامه يابد عملا با چالش هايي همچون کمبود شديدتر جايگاه‌ها، طولاني تر شدن صف خودروها جهت سوخت گيري روبرو خواهيم شد. در اين راستا گذشته از اتلاف وقت فراوان شهروندان ، وضعيت نابسامان جايگاه‌ها ، مشکلات رانندگان خودروهاي دوگانه سوز (بويژه در شهرهاي بزرگ ) وضعيت آلودگي هواي کلانشهرها است. زيرا اکنون با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و گاز سي ان جي و مشکلات کمبود جايگاههاي آن و... شهروندان تمايل کمتري به استفاده از اين سوخت پيدا کرده اند امري که خود باعث افزايش مصرف بنزين و آلودگي هوا در شهرها نيز ميشود.

آنچه مشخص است استفاده از گاز طبيعي فشرده با اهداف و سياستهايي همچون استفاده از سوختهاي جايگزين مناسب، کاهش واردات بنزين و جلوگيري از خروج ارز ، کاهش آلاينده هاي زيست محيطي از راهکارهاي مناسب و منطقي تعديل روند افزايش مصرف بنزين و گازوئيل در کشور همخوان است. در اين بين اين سياست ها نيز به صرفه جويي در اقتصاد کشور و افزايش صادارت غير نفتي کمک ميکند .

بنابراين به نظر ميرسد با توجه به چالشهاي موجود بر سر راه بهره گيري از سوخت سي ان جي( همچون گران شدن قيمت اين سوخت، صفهاي طولاني انتظار ، مشکلات جايگاه‌هاي گاز طبيعي فشرده، از رده خارج شدن برخي جايگاه‌هاي گاز ) دستيابي به اهداف کشور در راستاي استفاده از سوخت پاک با مشکلاتي روبرو ميشود . در اين ميان انتظار مي‌رود براي رفع اين مشکلات مسئولان حمايت‌هاي جدي‌تر و گسترده تري از حمل ونقل و توجه به رفع مشکل عرضه گازطبيعي فشرده در کشور داشته باشند.

علي رمضاني


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
اجتماعي
در قلمرو ورزش
آگهي