جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1390/11/24 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 4088

 گامي موثر براي پيشگيري از ديابت  

رمز اصلي دور شدن از ديابت اين است که سلول‌ها انسولين آزاد کنند؛ زيرا اين هورمون، مازاد قند خون را از بين مي‌برد.

به گزارش تبيان، آمارهايي که سازمان‌هاي جهاني در خصوص مبتلايان به ديابت ارائه مي‌دهند چندان اميدوار کننده نيست. متأسفانه حدود 350 ميليون نفر در سرتاسر جهان از اين بيماري رنج مي‌برند. اين به اين معني خواهد بود که روز به روز آمار حملات قلبي و سکته هاي مغزي افزايش خواهد يافت و اميد به زندگي و طول عمر انسان‌ها کم خواهد شد. اما از قديم گفته‌اند پيشگيري بهتر از درمان است. در اين مقاله توصيه‌هايي ارائه مي‌دهيم که شما را از گزند اين بيماري در امان خواهد داشت.

1- سالاد خور شويد

زماني که يک غذاي مفصل سرشار از گلوسيد (مثل انواع پاستاها، سيب زميني يا برنج) ميل مي‌کنيد در کنار آن حتماً سالاد بخوريد.

روي سالادتان سرکه بريزيد يا سُس سرکه درست کنيد. سس سرکه از زيتون و سرکه تهيه مي‌شود.

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که يک و نيم قاشق غذاخوري سرکه مي‌تواند ميزان قند خون را 42 درصد کاهش دهد.

2-به پاستاهايتان روغن زيتون اضافه کنيد

رمز اصلي دور شدن از ديابت اين است که سلول‌ها انسولين آزاد کنند. به خاطر اينکه اين هورمون مازاد قند خون را از بين مي‌برد. يکي از روش‌هاي موثر توليد انسولين اين است که به پاستاهايتان روغن زيتون و سبزيجات اضافه کنيد. مطالعات اخير نشان داده است که اين شيوه به زن‌هاي که از چاقي رنج مي‌برند کمک مي‌کند تا بدنشان انسولين بيشتري توليد کند.

متخصصان معتقدند که مصرف مواد غذايي سرشار از گلوسيد مثل پاستاها به همراه روغن زيتون ميزان گليسمي يا همان قند خون را تنظيم مي‌کند.

جو دو سر، لوبياها و برخي از ميوه و سبزيجات سرشار از فيبرهاي حلال هستند و ژلي را در معده توليد مي‌کنند که هضم غذا را کُند و به اين ترتيب افزايش قند خون را کنترل مي‌کنند

3- خانم‌ها، آقايان بدنتان را تکاني بدهيد

نتايج مطالعات جديد نشان داده است که حتي يک جلسه‌ي ورزشي متعادل باعث بهبود کنترل قند خون مي‌شود. در واقع ورزش‌هاي گاه به گاه نيز همانند ورزش‌هاي منظم و طولاني مدت باعث کنترل قند خون مي‌شود، يعني اينکه هر طوري شده ورزش کنيد. حقيقت اين است که اگر ساعت‌ها يکجا بنشينيد احتمال ابتلا به بيمارها را بالا مي‌بريد. پشت ميز نشستن‌هاي طولاني مدت را فراموش کنيد و هر روز حداقل 30 تا 45 دقيقه از جايتان بلند شويد و حرکتي بکنيد. حتي اگر شده در فرصت آگهي‌هاي سريال مورد علاقه‌تان يا زمان استراحت سرکار و غيره.

مهم نيست کي و چگونه! اگر زمان لازم براي انجام ورزش منظم نداريد از هر فرصتي براي تکان خوردن استفاده کنيد. کمي در جا بزنيد. حرکات کششي انجام دهيد و غيره.

4- آجيل را جايگزين سيب زميني بکنيد

سيب زميني در طولاني مدت ميزان قند خون را افزايش مي‌دهد و متخصصان معتقدند که اين ماده‌ي غذايي پرطرفدار مي‌تواند باعث چاقي شود.

آجيل‌ها سرشار از مواد چرب هستند اما يک مشت آجيل باعث کاهش وزن شما نيز خواهد شد.

توجه داشته باشيد که گفتيم يک مشت آجيل نه مشت مشت! نتايج برخي از پژوهش‌ها نشان داده است که پسته و بادام قدرت شگفت انگيزي در کنترل گليسمي دارند.

5- خواب خوب در تاريکي

اگر کمتر از 7 ساعت مي‌خوابيد احتمال ابتلا به ديابت يا (تشديد آن) را 37 تا 88 درصد افزايش مي‌دهيد. براي اينکه خواب خوب و طولاني مدتي داشته باشيد اتاق خوابتان را تاريک کنيد، به خاطر اينکه حتي نور ملايم نيز مي‌تواند ترشح ملاتونين را (که هورمون خواب است) کاهش دهد. براي همين چراغ خواب مي‌تواند تعادل هورموني شما را به هم بريزد و باعث بي‌خوابي شود. توصيه مي‌کنيم در تاريکي کامل بخوابيد.

نتايج مطالعات جديد نشان داده است که حتي يک جلسه‌ي ورزشي متعادل باعث بهبود کنترل قند خون مي‌شود

6- ميوه و سبزيجات را دريابيد

پرتقال‌هاي شيرين و آب دار يا هويج نه تنها خوشمزه‌اند و زماني که انرژي‌تان کم مي‌شود بسيار کارساز هستند بلکه اين مواد غذايي سرشار از آنتي اکسيدان‌ها و فيبرهايي هستند که بيماري‌ها و ديابت را از شما دور مي‌کنند.

فيبر غذايي

7- غلات کامل و حبوبات را فراموش نکنيد

غلات کامل و هيدرات‌هاي کربن پيچيده‌ي ديگر لياقت اين را دارند که عنوان مواد غذايي ضدديابت را از آن خود بکنند.

جو دو سر، لوبياها و برخي از ميوه و سبزيجات سرشار از فيبرهاي حلال هستند و ژلي را در معده توليد مي‌کنند که هضم غذا را کُند و به اين ترتيب افزايش قند خون را کنترل مي‌کنند.

8- دارچين معجزه مي‌کند

معمولاً همه طعم دارچين را دوست دارند. اگر شما دارچين دوست نداريد بايد بدانيد که اين ادويه‌ي خوش عطر و البته خوش طعم ميزان قند خون، کلسترول، کلسترول بد يا همان LDL و تري گليسمي را کاهش مي‌دهد.

از اين گذشته دارچين تأثير انسولين را چندين برابر مي‌کند. کنترل همه‌ي مواردي که اشاره شد با ديابت و بيماري‌هاي قلبي مقابله مي‌کند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي