جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/02/17 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 4143

 آشنايي با رشته‌‌ها 

 نقاشي

مي‌گويند "زئوس" و "پاراسيو" از معروفترين نقاشان يونان باستان بودند و با يكديگر رقابت داشتند. روزي آنها در يك مسابقه نقاشي در حضور مردم شركت كردند تا بهترين نقاش يوناني انتخاب شود.

"زئوس" روي تابلوي خود يك خوشه انگور كشيد و در اين كار چنان مهارتي از خود نشان داد كه پرندگان به تصور آنكه خوشه انگور واقعي است، به سوي آن هجوم آوردند. "پاراسيو" نيز براي نشان دادن نقاشي‌اش از رقيب خود دعوت كرد تا پرده نقاشي را كنار بزند اما وقتي زئوس براي كنار زدن پرده نقاشي جلو رفت، متوجه شد كه پرده‌اي وجود ندارد بلكه "پاراسيو" خود پرده را نقاشي كرده است و در نتيجه همگان برتري پاراسيو را به رسميت شناختند.

اين داستان را بسياري از ما به عنوان اوج قدرت يك نقاش در خلق يك شاهكار هنري شنيده‌ايم اما آيا نقاشي يعني همين؟ آيا هنر نقاش اين است كه آنچنان ماهرانه طبعيت را تقليد كند كه حتي خود طبعيت را نيز به اشتباه بيندازد؟ در اين صورت چگونه مي‌توان به نگاره‌هاي ديوارهاي غارها يا آثار هنرمندان مدرن، نقاشي گفت؟استادان و هنرمندان نقاشي بر خلاف نظر افرادي كه نقاشي را فتوكپي طبيعت مي‌دانند، معتقدند كه نقاشي هنري است كه در پيوند با انديشه، جهان‌بيني و شرايط حاكم بر جامعه شكل مي‌گيرد و معنا و مفهوم پيدا مي‌كند و نهايتاً در غالب تصوير بيان مي‌گردد.

البته براساس اين تعريف نمي‌توان تعريف نقاشي را با هنرهاي تجسمي ديگر مانند گرافيك يا طراحي مشخص نمود و اين به دليل آن است كه امروزه مرز بين بسياري از هنرها شكسته شده است و نمي‌توان با خط‌كش لغات، حيطه يك هنر را تعيين كرد.رشته نقاشي فضايي را ايجاد مي‌كند كه هر دانشجوي خلاق متناسب با توان، سليقه، دانش و ذهنيت خويش، دنياي خاص آفرينندگي خود را در آن مي‌يابد و در نتيجه مي‌تواند آثاري را خلق كند كه باعث تحول خود و در مرحله بعد جامعه‌اش گردد.

اين رشته‌ به‌ آموزش‌ سبك‌هاي‌ برجسته‌ نقاشي‌ معاصر ايران‌ و جهان‌ مي‌پردازد و در كنار آن‌ دانشجويان‌ دروسي‌ مثل‌ طراحي‌، اطلاعات‌ و مباني‌ هنرهاي‌ تجسمي‌، تاريخ‌ هنر و تاريخ‌ عمومي‌ نقاشي‌ را مي‌گذرانند.

يك‌ دانشجوي‌ رشته‌ نقاشي‌ در طي‌ تحصيل‌ در دانشگاه‌ مي‌آموزد كه‌ خوب‌ ببيند، تحليل‌ كند، دانش‌ خود را وسعت‌ ببخشد و آنچه‌ را كه‌ ياد گرفته‌ است‌ در سطوح‌ مختلف‌ اشاعه‌ بدهد. به‌ همين‌ دليل‌ اگر فردي‌ قريحه‌ و ذوق‌ نقاشي‌ نداشته‌ باشد، با ورود به‌ رشته‌ نقاشي‌ فقط‌ يكسري‌ اطلاعات‌ به‌ دست‌ مي‌آورد و بازدهي‌ نخواهد داشت‌.

توانايي‌هاي‌ لازم:

دانشجوي‌ رشته‌ نقاشي‌ بايد ويژگي‌هاي‌ جسمي‌ و روحي‌ خاصي‌ داشته‌ باشد تا بتواند در اين‌ رشته‌ موفق‌ گردد و به‌ همين‌ دليل‌ نيز آزمون‌ نقاشي‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالي‌ به‌ صورت‌ نيمه‌متمركز برگزار مي‌شود؛ يعني‌ پيش‌ از ورود به‌ دانشگاه‌ استعداد و خلاقيت‌ داوطلب‌ در يك‌ آزمون‌ عملي‌ سنجيده‌ مي‌شود تا بهترين‌ و توانمندترين‌ داوطلبان‌ وارد دانشگاه‌ گردند.

از سوي‌ ديگر نقاش‌؛ يعني‌ خلاق‌؛ يعني‌ آفريننده؛ يعني‌ كسي‌ كه‌ از مرز بايدها و نبايدها مي‌گذرد تا طرحي‌ نو دراندازد و به‌ همين‌ دليل‌ نمي‌توان‌ به‌ او دستور داد كه‌ چگونه‌ باش‌ و از چه‌ راهي‌ برو تا موفق‌ شوي‌.

در واقع‌ يك‌ نقاش‌ نمي‌تواند در چهارچوبي‌ مشخص‌ و معين‌ محدود گردد. و بالاخره‌ بايد گفت‌ كه‌ هنر نقاشي‌ مثل‌ هر هنر ديگري‌ كار طاقت‌فرسا، هوش‌، نبوغ‌ و شعور فراوان‌ نياز دارد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران:

يك‌ فارغ‌التحصيل‌ نقاشي‌ نبايد انتظار داشته‌ باشد كه‌ تنها مشغله‌ و منبع‌ درآمدش‌ نقاشي‌ كشيدن‌ باشد چرا كه‌ حتي‌ نقاش‌هاي‌ موفق‌ و معروف‌ جهان‌ نيز تنها مشغله‌شان‌ كشيدن‌ نقاشي‌ نيست‌ بلكه‌ در كنار نقاشي‌، به‌ تدريس‌ نقاشي‌ نيز مي‌پردازند. كاري‌ كه‌ بسيار مثمر ثمر است،‌ چون‌ تدريس‌ و ارتباط‌ با ديگران‌، تأثير به سزايي‌ در ديد، ذهن‌ و انديشه‌ يك‌ نقاش‌ مي‌گذارد.

در كشور ما نيز يك‌ نقاش‌ مي‌تواند علاوه‌ بر نقاشي‌ به‌ تدريس‌ اين‌ هنر در مراكز آموزش‌ عالي‌ يا آموزشگاه‌هاي‌ آزاد و به‌ فعاليت‌ در مطبوعات‌ و نشريات‌، صداوسيما، فرهنگسراها، سازمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌، شهرداري‌ها (به‌ عنوان‌ طراح‌ و مجري‌ نقاشي‌هاي‌ ديواري‌) بپردازد.

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل:

دروس‌ پايه‌: مباني‌ هنرهاي‌ تجسمي‌ ، كارگاه‌ طراحي‌ پايه‌(سطح‌ يك‌) ، كارگاه‌ عكاسي‌ پايه، هندسه‌ مناظر و مرايا، كارگاه‌ چاپ‌هاي‌ دستي‌، كارگاه‌ حجم‌سازي‌، تجزيه‌ و تحليل‌ و نقد آثار هنرهاي‌ تجسمي‌، هنر و تمدن‌ اسلامي‌ ، آشنايي‌ با هنر در تاريخ‌.

دروس‌ اصلي‌: كارگاه‌ طراحي‌ (سطح‌ دو) ، نقاشي‌ ديواري‌ ، كارگاه‌ نقاشي‌ ديواري‌ (سطح‌ يك‌)، كارگاه‌ نقاشي‌ (سطح‌ يك‌)، تاريخ‌ عمومي‌ نقاشي‌، تجزيه‌ و تحليل‌ و نقد آثار نقاشي‌.

دروس تخصصي: كارگاه طراحي (سطح سه) ، كارگاه نقاشي (سطح دو)، كارگاه نقاشي(سطح سه)، مرمت آثار نقاشي. طرح عملي جامع، طرح و رساله نهايي

تهيه و تنظيم : فائزه رفيعي طباطبائي


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي