نسخه شماره 36 - 1385/04/01 -  simple Search

 فوتبال و تبليغات 
نويسنده : جواد اسلامي

به غير از سرگرمي بودن، ورزش کردن و عده اي را سر کار گذاشتن! فوتبال حداقل براي عده اي نان خوبي بوده ; تبليغاتچي ها که از قبل در تدارک تبليغات جام جهاني هستند تا بيشترين سود را از همه چيز جام جهاني ببرند; از خوردني، پوشيدني تا پخش تلويزيوني، آگهي هاي رنگارنگ و ...
بهره گيري از تب همه گير فوتبال براي رونق اقتصادي و جلب مشتري ابدا چيز بدي نيست، اما بعضي مواقع کمي تيزبيني، دقت و سليقه هم مي خواهد. کافي است سري به تلويزيون بزنيم و از انبوه تبليغات ريز و درشت شبکه هاي مختلف ديدن کنيم. بعضي مواقع تبليغات نقش ضد تبليغ  را دارد، مثلا در جام جهاني 98 وقتي ايران دو گل از قطر خورد و ما اميد چنداني به برد در استراليا نداشتيم و همه در وضعيت روحي نه چندان خوبي بوديم، نوار بدقواره بدرنگي زيرنويس تصاوير آمد و حلواشکري عقاب پيروزي بازيکنان ايران را آرزومند بود. حالا فرض کنيد همه دوست داشتند دم دستي ترين شي را که مي ديدند به صفحه تلويزيون پرتاب کنند يا نه خيلي دم دستي تر، بعد از باخت مفتضحانه در مقابل مکزيک فلان شرکت پفک تبليغات خود را با موسيقي مهيج و شاد پخش مي کند. بعضي از شرکت ها هم فکر مي کنند کالاي خود را بايد به فوتبال و جام جهاني ربط دهند مثلا تلويزيون (...) که تبليغش گرچه يک تقليد سرسري و پيش پا افتاده از تبليغات ماهواره اي بود، اما اين قدر ضعيف بود که رغبتي به ديدن آن پيدا نمي کردي. در صورتي که تبليغ يک تلويزيون کره اي که اين روزها محصولاتش پرفروش ترين محصولات برقي است، سه تبليغ از يک کالا را پشت سر هم پخش مي کند بدون اين که احساس خستگي کني; اخراج بازيگر از صفحه تلويزيون و ديدن بازي همان فوتباليست از نکات ظريفي است که نشان دهنده ذوق و سليقه طراح آن است. يا مثلا آب معدني (...) که قبل از بازي هاي ايران پنج تا شش تبليغ متفاوت و ديدني از محصول خود را به نمايش گذاشت. حتي در يک صحنه پا را فراتر گذاشته و با شبيه سازي کردن تبليغ خود با فيلم معروف امير نادري (دونده) تبليغ جذابي را آماده کرده بود.
مي دانيم که در دنيا کارگردان هاي بزرگ نظير مارتين اسکورسيزي، ديويد فينچر، وودي آلن و ... آگهي هاي مختلفي ساخته اند. سرشار از خلاقيت هاي تصويري و صوتي که حتي مي توان آن را اثري هنري ناميد، نه تبليغ فلان کالا. در جام جهاني گذشته يکي از همين کارگردان ها از وجود ستاره اي به نام رونالدو استفاده جالبي کرده بود. رونالدو به ديوار دفاعي احترام ژاپني گذاشت و چون آنها براي احترام تعظيم مي کردند، رونالدو با استفاده از اين فرصت يک گل تماشايي به تيم آنها زد. مي بينيد کارگردان علاوه بر رعايت کردن جغرافيا، فرهنگ و ساخت تبليغ، خودش اهل فوتبال هم بوده و حاصل کار يک تبليغ زيبا از کار درآمده. اما ما همه تلاشمان اين است که در وسط بازي فوتبال روي اعصاب بينندگان رژه برويم. تلويزيون آلمان در حال نوشتن اسم بازيگر فوتبال يا نتيجه است که نوارهاي تبليغاتي به صورت زيرنويس همه اطلاعات تلويزيون آلمان را پوشش مي دهد و ما عملا از نتيجه ، اسم يا رخدادي که اتفاق افتاده عقب مي مانيم. اين تفاوت هاي کوچک به جاي تبليغ، ضد تبليغ است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
در این شماره