نسخه شماره 36 - 1385/04/01 -  simple Search

 مزاياي اقتصادي جام جهاني2006 
نويسنده : امير رضا خوش دل

به نظر من جام جهاني بيشتر از اينکه يک اتفاق ورزشي باشه ، يک اتفاق اقتصاديه . خوب دقت کنيد بي زحمت  . تا اونجاش که حدود سي تا تيم تلاش مي کنن تا از بين کشورهاي مختلف به مسابقات جام راه پيدا کنن نمي شه نيت غير ورزشي براي جام فرض کرد ،  اما ... اما نگاه اقتصادي به جام جهاني از اونجايي شروع مي شه که کشورها بايد از ميان خودشون يکي رو براي برگزاري مسابقات انتخاب کنند .
از اونجايي که اين يک ميهماني ساده نيست ، براي ميزبان شدن شروع مي کنن به چانه زني . ميزباني چنين مسابقاتي ، عايدات و مزاياي اقتصادي زيادي هم با خودش داره . مثلا  هتل ها و مراکز گردشگري اون کشور يه دوره  يه ماهه شيرين خواهند داشت . فروشگاهها و توليديها يک ماه فروش سوغاتي رو براي خودشون تضمين شده  مي بينن . شرکت هاي حمل و نقل داخلي و خارجي مواجه مي شن با انبوهي از متقاضيان سفر .
از همه اين بيزنس هاي بزرگ که بگذريم توي کشورهاي ديگه هم بازار بعضي چيزا داغ مي شه . مثلا توي همين ايران  خودمون مشاغلي هستن که همزمان با برگزاري جام و حتي از مدت ها پيش از شروع مسابقات ، رونق خوبي پيدا مي کنن که چند تا از اونا رو براتون ذکر مي کنم :  

1- بازار داغ گلدکوئست و قمارهاي شاخه اي مشابه , به صورت موقت جاي خودشون رو مي دن به مسابقات حدس بزن و جايزه بگير .
فقط با حدس زدن تعداد گل هاي بازي هاي جام جهاني و پرداخت مبلغ ناچيزي ( بنا بر شنيده ها از  2000 ريال تا 1000000  ريال ) ميتونيد شانس حس ششم خودتان رو بسنجيد و جايزه بگيريد . 
2- بازار فروش تخمه و چيپس و انواع تنقلات سالم و ناسالم حسابي گرم مي شه  . اين تنقلات ميتونه تاثير به سزايي براي کنترل هيجانات ناشي از بد و خوب بازي کردن بازيکنان داشته باشد . البته به تبع رونق اين بازار , بازار متخصصان قلب و عروق و مغز و اعصاب همه به علت تاثيرات ناشي از استفاده از اين خوراکي ها داغ خواهد شد و به نظر مي رسه که دوره  رونق بازار دوم طولاني تر از اولي باشه .
3- رونق بازار شرکت مخابرات به خاطر بالا رفتن آمار ارسال پيام هاي کوتاه ( SMS ) .
اول به خاطر ساخت و توليد و توزيع تعداد زيادي لطيفه و شايعه درباره  بازي ها و بازيکنان.
دوم ارسال تعداد بي شماري پيام کوتاه( SMS )  براي برنامه هاي ورزشي صدا و سيما .
سوم ارسال پيام هاي کوتاه ( SMS ) تبليغاتي  . بانکها و شرکتها با ارسال پيام هاي مثلا تبليغاتي شروع مي کنن به جذب مشتري که به نظر نگارنده هيچ کدومشون حتي يه مشتري هم از اين راه نمي تونن جذب کنن .
4 - توليد تي شرت  ، با آرم و علامت جام جهاني 2006 و تصاوير فوتباليست ها که باعث رونق بازار پوشاک مي شه ( البته اگه چيني ها بازار رو اشباع نکرده باشند ).
5- ويژه نامهها و کتابچههاي اطلاعاتي و بسته هاي خبري و سي دي هاي ويژهي مسابقات هم مثل قارچ شروع مي کنن به زياد شدن . هر کدومشون هم مدعي هستن ديشب شامشون رو با سر مربي تيم ملي خوردن ! و آخرين اخبار رو در اختيار دارن .
6 - بازار فروش کارت هاي اينترنتي هم تکوني مي خوره . فوتبال دوستاي حرفه اي که مي خوان  خبرها و تحليل ها رو لحظه به لحظه داشته باشن مي رن سراغ اينترنت .
7- پيام هاي بازرگاني  صدا و سيما حسابي قيمت پيدا مي کنن و ساعات پخش طلاييشون زياد مي شه ، در نتيجه درآمد اداره بازرگاني صدا سيما هم چند برابر مي شه .
8 -  بازار معلم هاي خصوصي هم با تاخيري تقريبا يک ماهه رونق مي گيره  . دانش آموزاني که با شروع جام جهاني درس و مشق رو گذاشتن کنار مجبورن يه بار ديگه  شهريور ماه شانس خودشونو براي قبولي امتحان کنن . البته معلم هاي سر خونه و خصوصي هم در تقويت اين شانس  حسابي تاثير گذارند .
9 - اگه بازي ها را ببريم بازار فشفشه و ترقه داغ مي شه و اگه نبريم بازار شيشه برها .
 
البته بازارهاي ديگهاي هم هست که با توجه به اينکه دارين مسابقات رو دنبال مي کنين و مي خواين الان از پاي اين مجله پاشين و برن سراغ تلويزيون ، ذکر اونها در اين مقال نميگنجه .  


نسخه چاپي ارسال به دوستان
در این شماره