جستجو
  نسخه شماره 1824 - 1389/05/24 - يکشنبه 24 مرداد ماه 1389 - 4 رمضان 1431 - 15 آگوست 2010   صفحه اصلي

از پس کوچه‌هاي فرهنگ‌وهنر


روي خط باليوود


چهره‌ها


حماسه‌خوان پر حس «شهرام ناظر» در جشنواره «کارتاژ»

عدم همکاري با حاتمي‌کيا، سفر به آمريکا و... از زبان «گوهر خيرانديش»؛
ديگر قول و قرارها اعتباري ندارد


 از پس کوچه‌هاي فرهنگ‌وهنر 

- لوريس چكناواريان؛ اپراي ضحاك را نوشت: «لوريس چكناواريان»، آهنگساز برجشته کشورمان؛ از نوشتن اپراي ضحاك خبر داده و گفته: كار آهنگسازي اپراي ضحاك كه برگرفته از داستان‌هاي شاهنامه است هم اكنون به پايان رسيده است. «چكناواريان» در ادامه افزوده: اين اپرا درمقايسه با ديگر اپراها بصورت مدرن‌تر نوشته شده و داستان ضحاك را از پايان پادشاهي جمشيد تا حكومت ضحاك روايت مي‌كند. وي درباره اينكه چرا فقط داستان‌ها اصل اران را براي نوشتن اپرا انتخاب كرده، خاطرنشان كرده: من اران هستم و باد در مرحله اول داستان‌ها مملکت خودم را به آهنگ درباورم مثل شاعر که شعرهاش را به زبان مادر‌اش م‌سراد و بعد آنها را به زبان‌ها دگر ترجمه م‌کند. من معتقدم باد اول از جامعه خود شروع کنم و اگر توانستم انجا موفق شوم بعد در سطح بن‌الملل کار کنم. از مهمترين آثار اين آهنگساز مي‌توان به اپرا «پردس و پرسا»، اپرا «رستم و سهراب»، «رستم و اسفنديار»، «سياوش»، «باله سمرغ»، آهنگ نور و صدا برا جشن‌ها تخت جمشد،توکاتا و فوگ برا ارکستر زه، سمفون پرسپولس در سال1384و... اشاره كرد.
- واکنش «رضا رشدپور» به حذف «فرزاد حسن»: رضا رشدپور در پستي در وبلاگش نسبت به حذف «فرزاد حسني» از اجراي يک برنامه در ماه رمضان واکنش نشان داد. «رشيدپور» در وبلاگش نوشته: سلام. گشاش سفره پرستاره آسمان بر شما مبارک. دروز فرزاد حسن به من زنگ زد. عصب به نظر م‌رسد. دللش را پرسدم. با کمال تعجب گفت که اجازه اجرا برنامه در تلوزون را به او نداده‌اند! از تصمم‌ها لحظه‌ا و شتاب‌زده مدران شبکه بسار دلخور بود. هفته پش من به فرزاد زنگ زدم. خوشحال به نظر م‌رسد. دللش را م‌دانستم. مشغول نوشتن ترانه استوا بود. بازگشتش به تلوزون را تبرک گفتم و از خوشحال و طراوتش لذت بردم. تا ان چرخه فرسوده تکرار و اشتباه خواهد چرخد؟ چرا نم‌خواهم باور کنم که «ماه عسل» برنامه «فرزاد حسن» است؟ براش زحمت کشده و خون دل خورده. چرا تلاش موفق او برا جذب ملون‌ها بننده را نادده م‌گرم؟ زمان نه چندان دور گفتگوها جالب او با چهره‌ها جوان نقل محافل بود و همن آقاان مدر به داشتن برنامه انچنن افتخار م‌کردند. حالا مگر چه چز تغر کرده که شمشرهامان را برا ان مجر سرشناس و دوست‌داشتن از رو بسته‌ام؟! من مطمئن هستم که فرزاد حسن هچ تغر نکرده، او همان فرزاد است که با خانم آرن گفتگو کرد و مردم با اشتاق فلم آن را دست به دست چرخاندند. عجب است که فراموش کرده‌اد. بهتر بگوم؛ عجب است که خودتان را به فراموش زده‌اد. البته م‌دانم که از رموز مدرت در ان روزگار فراموش است! امدوارم که در ان چند ساعت باق مانده تصمم آقاان عوض شود و فرزاد حسن را به خانه‌اش بازگردانند. او از جنس رسانه است و ب‌گمان حضورش در قاب تلوزون تحول قابل توجه در رخوت رسانه‌ا ماه‌ها اخر خواهد بود. بهتر است بجا هزار ساعت سخنران در مورد معاب شبکه فارس‌وان هر روز فقط دققه تصمم‌ها منطق بگرم... ضمنا شنده‌ام که «حسن جوهرچ» را کانددا اجرا ان برنامه کرده‌اند. حسن را باهوشتر از آن م‌دانم که چنن اشتباه ورانگر را مرتکب شود. هرکس به صندل ماه عسل تکه بزند خواهد باخت مگر فرزاد!
-با پيوستن «شهاب حسيني» عياري «خانه پدري» را نيمه شهريور كليد مي‌زند: فيلم سينمايي «خانه پدري» ساخته جديد «كيانوش عياري» نيمه شهريورماه جلوي دوربين مي‌رود. «شاهرخ رسول‌تبار» مجري طرح اين فيلم در اين‌باره عنوان كرده: اين فيلم از نيمه شهريور89 در تهران و در خانه قديمي «موتمن الاطبا» واقع در خيابان پامنار جلوي دوربين خواهد رفت. «خانه پدري» به نويسندگي، كارگرداني و تهيه‌كنندگي «كيانوش عياري» ساخته مي‌شود و موسسه ناجي هنر در آن مشاركت دارد. در اين فيلم مهدي هاشمي، شهاب حسيني، مهران رجبي، ناصر هاشمي، مينا ساداتي و ... به ايفاي نقش خواهند پرداخت.


 روي خط باليوود 

دوباره‌سازي «آگني پات»، از فيلم‌هاي موفق «آميتاب باچان»
فرهنگ‌وهنر- فيلم موفق دهه نودي «آميتاب باچان» به نام «آگني پات» هم دوباره‌سازي مي‌شود و «كارن جوهر» تهيه‌كننده و فيلمساز هندي، تهيه كننده نسخه جديد اين فيلم است.
«آميتاب باچان» قرار است در نسخه دوباره‌سازي شده فيلم بعنوان بازيگر مهمان، در يك نقش كوتاه و افتخاري ظاهر شود. «كارن جوهر» هنوز كارگرداني را براي ساخت نسخه جديد «آگني پات» انتخاب نكرده و گفته كه خودش تمايلي براي انجام اين كار ندارد. او كه متخصص كارگرداني فيلم‌هاي درام خانوادگي است،‌ براي «آگني پات» فيلمسازي را مي‌خواهد كه بتواند يك كار خوب اكشن ارائه كند. «هريتيك روشن» در نسخه دوباره‌سازي شده فيلم نقشي را بازي مي‌كند كه «باچان» در نسخه اصلي داشت. «پريانكا چوپرا» ديگر بازيگر فيلم است. نسخه اصلي در سال1990 ساخته شد و «باچان» در آن در نقش مردي به نام «ويجي» ظاهر شد كه توسط رهبر يك باند مافيايي به قتل مي‌رسد. پسر او سال‌ها بعد در جواني تصميم مي‌گيرد انتقام قتل پدرش را بگيرد. نقش پسر جوان هم توسط «باچان» بازي شد. اين فيلم را «موكول آنند» كارگرداني كرد و بازيگران ديگري مثل «ميتون چاكرابورتي»، «نيلام»، «روهيني هاتانگاري» و «مادهاوي» هم در آن بازي داشتند. «باچان» قبل از اين در فيلم‌هاي «گاهي خوش گاهي غم» و «هرگز از خداحافظي نگو» از ساخته‌هاي «كارن جوهر» بازي كرده و از دوستان خانوادگي اين هنرمند جوان است. گفتني است؛ صنعت سينماي هند در چند سال اخير فيلم ديگري از «باچان» به نام «دون» را دوباره‌سازي كرده است.

«عامرخان» سينماي هند را به واقع‌‌گرايي دعوت کرد
فرهنگ‌وهنر- «عامرخان»، بازيگر باليوود گفت: فيلم‌هاي هندي همواره از فضايي رومانتيك و غيرواقعي برخوردارند و بايد در اين مورد كمي تغيير رويه دهند و واقع‌گرا شوند.
«عامرخان» بازيگر 45 ساله باليوود كه براي افتتاحيه فيلم Peepli Live در «بورلي هيلز» لس‌آنجلس حضور يافته، در جمع خبرنگاران گفته: سينماي هند اساسا سينمايي موزيكال و وراي زندگي واقعي است. «عامرخان» افزوده: سبك داستاني اين فيلم بسيار احساسي بوده و مخاطب را به چالش مي‌كشد ولي آنچه كه درباره اين فيلم جالب است غيرمعمول بودن آن در سينماي هند است. وي در ادامه تصريح کرده: فيلم‌هاي هندي اكثرا درباره شاهزاده و پري است، در اين فيلم‌ها شما در فضايي رومانتيك، اكشن و كاملا موزيكال، قهرمان‌هايي با قدرت‌هاي باور نكردني داريد و اصلا داشتن فضايي واقعي در يك فيلم هندي معمول نيست. او كه تهيه‌كنندگي فيلم Peepli Live را به عهده دارد، همچنين گفته: زماني‌كه من فيلمنامه اين كار را خواندم متوجه شدم كه فيلمي است كه سيل عظيم مخاطبان هندي را به چالش مي‌كشد و معتقد بودم كه اين فيلم در سطح جهاني نيز حرف‌هايي براي گفتن خواهد داشت. وي همچنين خاطر نشان ساخته: اين فيلم در حقيقت درباره شكاف زيادي است كه در هند ميان زندگي شهري و روستايي بوجود آمده و روز به روز تمام سرمايه‌هاي مادي و معنوي ما به سوي شهرها سرازير مي‌شود و در اين ميان روستاها مورد بي‌توجهي قرار گرفته‌اند و اين اصلا خوب نيست.


 چهره‌ها 

«آيدين آغداشلو» و انصراف از رونمايي تابلوي جديدش
فرهنگ‌وهنر- «آيدين آغداشلو»، نقاش، نويسنده و طراح برجسته معاصر، از نمايش عمومي و رونمايي تابلوي هفت‌متري خود صرف‌نظر كرد.
«آغداشلو» درباره اين تصميم‌گيري‌اش گفته: چندي است كه روي يك تابلوي بسيار بزرگ به مساحت هفت مترمربع كار مي‌كنم و قصد داشتم ان را در يك گالري به نمايش بگذارم. وي افزوده: در سالروز تولدم در 2 سال پيش نيز 3 كار جديدم را در در خانه هنرمندان به مدت 2 روز به نمايش گذاشتم. برايم جاي بسيار خوشبختي و خوشحالي بود كه اين آثار با استقبال زياد علاقه‌مندانم روبرو شد و همين امر؛ انرژي زيادي به من داد ولي اكنون از برپايي نمايشگاه درباره اثر جديدم صرف‌نظر كرده‌ام، زيرا علاقه‌‌اي به مطرح كردن خودم نداشته و ندارم. وي در مورد تكنيك اين اثر توضيح داده: اين كار را با رنگ و روغن نقاشي كرده‌ام. بخاطر علاقه قديمي خودم در مورد اينكه يك كار بزرگ بكشم؛ اقدام به خلق اين اثر كردم. «آغداشلو» خاطرنشان كرده: مدتي است كه نه چيز خاصي نوشته‌ام و نه علاقه‌اي به مصاحبه‌ با رسانه‌ها دارم. وي در توضيح دليل اين سكوتش به ايلنا گفته: دليل اين سكوت، شرايط نامطلوب دروني من است. شرايط بيروني و اطرافم هيچ‌گاه آنچنانكه بايد و شايد در اين سال‌ها براي من نامطلوب نبوده ولي اين؛ دليل شرايط نامطلوب دروني‌ام نيست زيرا من هرگز به بيرون از خود وابسته نبوده‌ام. وي اضافه كرده: يك نقاش تنها به دو خاطر آثارش را به نمايش مي‌گذارد؛ يكي درصورتي است كه آن آثار؛ پيامي داشته باشند كه هنرمند بخواهد آن ‌را به همگان انتقال دهد و دليل ديگر مسائل اقتصادي است كه هنرمند در صورتي‌كه بخواهد اثرش را بفروشد، آن‌ را به نمايش مي‌گذارد. درحالي‌كه من هيچ‌كدام از اين دو دليل را براي برپايي نمايشگاه ندارم. اين هنرمند نقاش اذعان داشت: بايد بگويم كه در زمان‌هايي كه شرايط درونيم مطلوب نيست؛ از نقاشي كردن دور نشده و نخواهم شد زيرا نقاشي آرامم مي‌كند. بسياري از كارهايم ازجمله تدريس در موسسه «ماه مهر» و «كارنامه» را تعطيل كرده‌ام تا زمان بيشتري براي نقاشي داشته باشم و درحال حاضر فقط و فقط نقاشي مي‌كنم. «آغداشلو» در پايان وعده داد كه از اين كار بزرگ و جديدش عكس گرفته و آن را در وب سايت خود قرار دهد تا مردم و كسانيكه كارهاي او را دنبال مي‌كنند؛ آن را ببينند.

تمايل «پيتر جكسن» براي بازگشت روي صندلي كارگرداني
فرهنگ‌وهنر- «پيتر جكسن» در اروپا و آمريكا به دنبال بازيگران مناسب براي حضور در نقش‌هاي مختلف فيلم دو قسمتي «هابيت» است.
اين اقدام او از سوي اهل فن بعنوان تمايل وي براي بازگشت به روي صندلي كارگرداني اين مجموعه فيلم فانتزي و ماجراجويانه ارزيابي شده است.«هابيت1و2» كه در مدت‌ها است در مرحله پيش توليد باقي مانده فاقد كارگردان است و در عين حال با مشكل سرمايه هم روبرو است. در حاليكه قبل از اين «جكسن» و «گي‌يرمو دل تورو» از كارگرداني فيلم انصراف داده‌اند، بحران ورشكستگي كمپاني «مترو گلدوين مه‌ير» هم اين پروژه را با مشكل مواجه كرد.


 حماسه‌خوان پر حس «شهرام ناظر» در جشنواره «کارتاژ» 


فرهنگ‌وهنر- احساس موسقا اعضا گروه فردوس در جشنواره تارخ «کارتاژ» تونس به خوب برانگخته و قطعات موسق بر اساس شعر مولانا و اشعار حماس شاهنامه اجرا شد.
«شهرام ناظر» با بان ان مطلب گفته: برنامه ما به اتفاق گروه موسق از «سمرقند» به خوانندگ خانم «مناجک وتشفا» که از سرشناس‌ترن خوانندگان سمرقند است بنابه دعوت کشور تونس و از سو آکادم «کارتاژ» در شب برگزار شد. «ناظر» در ادامه و در توضح برنامه اجرا شده در ان جشنواره که در تالار «تئاتر آنتک» برگزار شده است، اظهار داشته: در ان جشنواره که گروه‌ها موسق ده‌ها کشور از سراسر جهان حضور داشتند من به اتفاق گروه «فردوس» در دو بخش به اجرا برنامه پرداختم. ان خواننده موسق اران در توضح قطعات اجرا شده، توضيح داده: در ان جشنواره برا اولن بار قطعات از موسق مقام بر اساس اشعار شاهنامه (داستان ضحاک و کاوه آهنگر) را اجرا و در بخش بعد قطعات را بر اساس اشعار مولانا ارائه کردم. «ناظر» در پاان با اشاره به حضور سفر اران در بن مخاطبان به مهر گفته: حضور آقا مود در شب اجرا گروه فردوس قابل تشکر است و ان حضور نشاندهنده توجه و علاقه اشان به فرهنگ و هنر اران است . البته باد ذکر کنم که آقا مود از دوستان و آشناان قبل من بوده و هستند .


 عدم همکاري با حاتمي‌کيا، سفر به آمريکا و... از زبان «گوهر خيرانديش»؛
  ديگر قول و قرارها اعتباري ندارد 

فرهنگ‌وهنر- ان روزها خبرها از شروع فلم جدد «ابراهم حاتم‌کا» بعد از پاان ماه مبارک رمضان به گوش م‌رسد.
از آنجا‌که از مدت پش مطرح شده بود که «گوهرخراندش»، بازگر نام آشنا تئاتر، سنما و تلوزون ک از نقش‌ها اصل ان فلم را برعهده دارد و اساسا ان نقش برا او نوشته شده، اما «گوهر خراندش» همکار‌اش را با «حاتم‌کا» به دلل منتف دانسته و به اتفاق‌ها که در سفر به آمرکا براش پش آمده، اشاره کرده که به نقل از مهر در ادامه با هم مي‌خوانيم:
ان روزها چه م‌کند، فلم آقا حاتم‌کا چه شد؟ شنده‌ام فلمنامه براساس نوع باز و توانمند‌ها شما نوشته شده است؟
راستش بعد از اکران فلم «دعوت»، طرح به من داده شد و آن را خواندم. در سفر آمرکا که بودم آقا حاتم‌کا با من تماس گرفتند و فلمنامه «قبل از دعوت» که بعدا شد «بانو شهرما» را برام امل کردند. بلت برگشتم را طبق برنامه‌رز قبل برا اوال اردبهشت رزرو کرده بودم، چراکه تا ان زمان هم مداوا کمرم به اتمام م‌رسد و هم ادامه کارم در مجموعه «کلاه پهلو» در ان ماه شروع م‌شد. اما به اصرار تهه‌کننده و کارگردان اسفندماه برا همفکر در مورد متن و کستنگ فلم «بانو شهر ما» به اران بازگشتم. فلمنامه بارها بازنوس و حت تست گرم و لباس انجام شد وحت برا تتراژ ابتدا فلم روز هم مقابل دوربن رفتم و برا عقد قرار داد فلم «بانو شهر ما» هم به توافق رسدم. پس از آن منتظر آماده شدن فلمنامه و لوکشن ماندم و ط ان مدت چندن پشنهاد تلوزون، سنما و حت تئاتر را رد و 6 ماه صبر کردم، اما ظاهرا قول و قرارها شفاه هم دگر اعتبار ندارد. ان انتظار بش از حد تعهدات اخلاق و حرفه‌ا من بود و از آنجا‌که هچ تارخ برا شروع فلم تعن و پش قسط پرداخت نشده بود، دو هفته پش با پروژه دگر قرارداد بستم. اگرچه ط ان 6 ماه همانطورکه گفتم پشنهادها زاد را نپذرفتم و از ان بابت دچار زان فراوان شدم.
م‌دانيم چند ماه از بازگشت‌تان به اران گذشته، اما با توجه به انکه تاکنون درباره آن، که گوا سفر پرماجرا و پربار هم بوده صحبت نکرده‌اد؟
من به دعوت دانشگاه «برکل» و انجمن فلم «سانفرانسسکو» برا نماش فلم و سخنران به آمرکا رفتم.
عن قرار بود در برنامه ان جشنواره فلم‌ها از شما نماش داده شود؟
بله، قرار بود هم نماش فلم باشد و هم سخنران. سالن که محل سخنران و نماش فلم بود، خوشبختانه پر از اران‌ها پرشوق و خارج‌ها شد و جا نشستن نبود. البته ان توضح را بدهم که قرار بود فلم «رسم عاشق کش» در ان جلسه به نماش درآد، اما متاسفانه کپ د‌و‌د آن کفت مطلوب نداشت و با وجود تلاش‌هام نتوانستم کپ با کفت را تهه کنم و به همن دلل فلم «بانو» به نماش درآمد.
در ان سفر ددارها چه نکته‌ا بش از همه نظرتان را جلب کرد؟
بشتر از هر چز نظم و برنامه‌رز دقق کارها و انکه هر کس سرجا خودش بود. همه در رشته‌ها فعالت م‌کردند که تخصصشان بود و امکان نداشت شما کس را ببند که همزمان در رشته‌ها مختلف فعالت ‌کند.
در جران ان سفر تئاتر هم ددد؟
تئاتر را درشهرها مختلف ددم، کارها محرالعقول و عجب و غرب که آدم‌ها با ماشن‌ها انجام م‌دادند، بازگرها بدن بسار خوب و ورزده‌ا داشتند، و در مورد بانشان هم مکروفون‌ها رز به ار‌شان م‌آمد، اجراهاشان بسار چشم‌نواز و شگفت‌انگز بود ول بشتر جنبه تفرح داشت تا انکه برش از زندگ و بحث‌ها انسان و فرهنگ باشد البته تئاترها نوورک ان وژگ را داشتند. در سانفرانسسکو به جشنواره تئاترها مدلست دعوت شدم، گاه در شب تا پنج نماش کوتاه را م‌ددم، موضوع بشتر کارها جنگ و فقر در جهان و نگاه درست به خانواده بود که امروزه در برخ کشورها آسب دده است.
مثل انکه ان روزها در تدارک رفتن به فرانسه برا ادامه تصوربردار «کلاه پهلو» هستد؟
بله، همن طور است. گروه راه م‌شوند و فکر م‌کنم شهرورماه به آنها بپوندم.


صفحه اول
سياسي
جامعه
اقتصادي
بازار پولي و مالي
ايران زمين
حوادث
گوناگون
گزارش
ورزشي
ايران و جهان
فرهنگ و هنر
روحانيت شيعه، حزب و دموکراسي در عراق